Gå till innehåll

skillnad på FM ultra mag och rowalith c+ till reaktor?


Hultis

Rekommenderade inlägg

FM UltraMag är nog bara magnesium om jag förstått rätt. Rowalith C+ är både Ca och Mg.

kollade på sidan nu idag ist och det är nog tvärtom, FM UltraMag har båda delarna men inte rowa c+ :/

citat från sidan:

Beskrivning:

UltraMAG är calcium OCH magnesium substrat, baserad på naturlig dolomitsten för användning i kalkreaktorer.

UltraMAG avger konstant också magneium och hållerdärigenom magnesiumhalten stabil.

Substratet har hög bindningsförmåga av CO2 och reducerar därigenom utsläpp av överblivet CO2 i akvariet.

Ultramag är endast till för användning i kalkreaktor.

och så här står det om rowa:

Beskrivning:

Deltec/rowalith c+ kalciumgranulat för kalreaktor, är processat ur fossila kallager och innehåller kalk och spårämnen i en balanserad mängd för korallernas uppbyggnad, och är absolut fosfatfritt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

kollade på sidan nu idag ist och det är nog tvärtom, FM UltraMag har båda delarna men inte rowa c+ :/

citat från sidan:

Beskrivning:

UltraMAG är calcium OCH magnesium substrat, baserad på naturlig dolomitsten för användning i kalkreaktorer.

UltraMAG avger konstant också magneium och hållerdärigenom magnesiumhalten stabil.

Substratet har hög bindningsförmåga av CO2 och reducerar därigenom utsläpp av överblivet CO2 i akvariet.

Ultramag är endast till för användning i kalkreaktor.

och så här står det om rowa:

Beskrivning:

Deltec/rowalith c+ kalciumgranulat för kalreaktor, är processat ur fossila kallager och innehåller kalk och spårämnen i en balanserad mängd för korallernas uppbyggnad, och är absolut fosfatfritt.

Det är lite snurrigt och diffust men beträffande UltraMag så står det olika på olika ställen. Frågar man Triton så är det bara Magnesium och dem borde ju veta vad dem säljer......eller? ;)

Rowalith c+ har jag kört med ett par år nu och jag har aldrig behövt tillsätta Magnesium utom en period då jag använde Rowalith. Därför drar jag slutsatsen att "c+" innehåller Mg.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här är svaret jag fick på en direkt fråga till Deltec:

Christer

The difference between the two is that the Rowalith C which is the dark media contains more carbon and is slightly harder where as the white Rowalith W is softer and dissolves more quickly.

In a fluidised reactor if it is filled with all W type then it will tend to run cloudy and so we blend it 50:50 with the C to make Rowalith C+

In a non fluidised reactor the softer media is a bonus as it dissolves faster and as it is not being bumped together then it tends not to cloud the water.

If Rowalith C is run by itself then it will take slightly longer to dissolve at the same rate but causes no cloudiness in the reactor.

Both media are excavated from ancient coral beds and therefore contains magnesium in the same levels that you find in the corals.

Note that our new salt contains elevated magnesium at 1350 mg/lt

Hope that this clears thing a little and this is now on our web site.

http://www.theaquariumsolution.com/rowalith-w-c-and-c-what-are-differences

Stuart

Stuart Bertram BSc Hons

Sales Director

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är lite snurrigt och diffust men beträffande UltraMag så står det olika på olika ställen. Frågar man Triton så är det bara Magnesium och dem borde ju veta vad dem säljer......eller? ;)

Rowalith c+ har jag kört med ett par år nu och jag har aldrig behövt tillsätta Magnesium utom en period då jag använde Rowalith. Därför drar jag slutsatsen att "c+" innehåller Mg.

det var från tritons hemsida jag hittade texten om UltraMag ;) så jag antog att det var så.. jag har precis startat min reaktor så jag kan inte säga varken bu eller bä men jag har oxå hört att om man kör med rowa c+ så behöver man inte tillsätta mg om man inte har mer förbrukning än vanligt av det.

Ultramag är magnesium i Dolomitkalk, det är avsett att användas blandat tillsammans med

calciummedia (10% ultramag 90% kalksubtrat)

Såvitt jag kan hitta, innehåller rowalthC+ inte magnesium

ja så är nog fallet Greger, jag hittade nån text om dolomiten men jag kom inte fram till nåt vettigt. därför jag frågar er här :) men jag blev osäker om man skulle/kunde blanda rowa c+ med ultramag för att få till det lilla extra av MG

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag ska inte säga inte, men jag tror UltraMAG är mer grovkorningt än Rowalith-C+. Detta funkar för er med icke-fluidiserande reaktorer som Schuran JS1, AquaCare Turbo osv. Jag kommer själv få hem båda medierna så jag kommer att göra en hands-on rapport i ämnet snart. :-)

Bra att Deltec la ut svaret på webben. Dom är lite jobbiga med flera olika budskap på flera olika sidor, blandat med vad en del leverantörer "tror". Dags för en uppstädning tycker jag...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det var från tritons hemsida jag hittade texten om UltraMag ;) så jag antog att det var så.. jag har precis startat min reaktor så jag kan inte säga varken bu eller bä men jag har oxå hört att om man kör med rowa c+ så behöver man inte tillsätta mg om man inte har mer förbrukning än vanligt av det.

ja så är nog fallet Greger, jag hittade nån text om dolomiten men jag kom inte fram till nåt vettigt. därför jag frågar er här :) men jag blev osäker om man skulle/kunde blanda rowa c+ med ultramag för att få till det lilla extra av MG

ja, nu fick ju Christer svar att det fanns magnesium i c+ i normal kvantitet - så om du vill ha det lilla extra så är det väl typ ultramag som behövs

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...