Gå till innehåll

sjöhare


sötiskaret

Rekommenderade inlägg

Hej Emma. Välkommen till SG! Jag kan tyvärr inte hjälpa dig i din fråga ang. cyanobakterier, men gissar på att det inte ingår i kosten hos en sjöhare, då det är en bakterie och ingen alg, men jag kan ha fel.

Det man kan göra när man har slut på alger är att söka upp andra som har problem och låta haren gå på bete hos andra under tiden man själv har möjlighet att få mer mat i tanken. På det viset svälter man inte ihjäl djuret och man kan vara ett par stycken som samsas om den.

Jag hoppas fler kan flika in sina erfarenheter och kunskaper här också. Lycka till! :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade lite cyano i karet som min sjöhare tog, men det var mest för brunalger jag köpte honom.

Tumregeln är väl annars att man inte köper en sjöhare, utan "hyr" den. Räkna med att ge tillbaka den till affären när den ätit rent. Jag skulle inte vilja ha en som permanent boende i akvariet eftersom den skiter något aldeles enastående mycket.

Sjöharar är fantastiska och får du algbloming är de klockrena att sätta in, men som sagt var. Permanent boende går säkert bra, men kommer kräva en hel del jobb för att städa.

Med andra ord, Mattias: Skaffa inte en sjöhare för att slippa skrapa rutan, såvida du inte föredrar att damsuga botten istället. :)

/ Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...