Gå till innehåll

Hur högt smäller en mantis?


Skinner

Rekommenderade inlägg

Jag har de obligatoriska knackningarna i karet när det blir mörkt eller ibland bara någorlunda lugnt i rummet. Karet har varit i gång i över ett halvår och jag har inte lyckats se någon objuden gäst.

Stenen jag köpte var begagnad från handlaren, så det känns osannolikt att det skulle följt med några oväntade liftare annat än enstaka sniglar, glasrosor, etc.

Jag har inte förlorat några fiskar. Enstaka tomma turbo-skal hittar jag då och då, men de är alltid hela.

Knackningarna jag hör påminner lite om en glödlampa som knäpper, eller om när man knackar med en blyertspenna i bordet.

Såvitt jag förstått ska smällarna från en pistolräka/mantis vara så pass höga att man blir orolig för att glaset ska spricka...(?)

I karet går två röda putsarräkor och en pepparmintsräka. Utöver det ett antal sniglar och små eremiter.

Finns det några vettiga alternativ till varför det knäpper om karet, eller är det bara ett pistolräka/mantis som gäller?

Tacksam för alla idéer och åsikter

/ Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Clownerna kan frambringa ett knackande ljud och snäckskal som slår mot glaset kan låta en del det med. Mitt "nattliga" knackande försvann efter att en wrasse introducerades, så det var möjligen en räka, dock var ljudnivån inte speciellt hög.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...