Gå till innehåll

Saltblandar sump hur gör ni


lindholm

Rekommenderade inlägg

hej

Hur blandar ni saltvattnet? jag har ett sumputrymme att använda.

Vill slippa en burk (typ grön tunna) på golvet.

Vill slippa hälla salt och få saltdamm över hela akvariemiljön, (finns tyvärr inget salt i tablettform...)

Funderar på en burk brevid sumpen med lock och slangar in och ut för osmosvatten/saltvatten med en eheimpump i botten, men hur ska man få in saltet? funderar på ett rör att hälla ner det i. (dimensionen för mig gäller 75-100 liter per gång)

så hur löser ni blandandet?,

peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Se min senaste sump. Jag har en blandningstank som normalt sitter i serie med vanliga sumpen. När jag ska byta vatten kopplar jag förbi denna tank med hjälp av ett par kranar. Blandningstanken är då isolerad från resten av systemet. Jag evakuerar blandningstanken genom en liten pump som ligger i tanken och via rören och kranarna på framsidan av tanken. När blandningstanken är tom fyller jag på med osmosvatten ovanifrån och sedan salt. Jag ställer om kranarna på framsidan av tanken så att pumpen som ligger i tanken kan cirkulera vattnet, dvs en closed loop. När allt är klart, dvs rätt temperatur och salthalt, så styr jag om kranarna så att blandningstanken åter blir en del av det stora systemet.

För att enkelt fylla på tanken har jag kort en demonterbar påfyllningsanordning. Se på bilderna så ser du principen.

post-1358-14468914867209_thumb.jpg

post-1358-14468914867432_thumb.jpg

post-1358-14468914867603_thumb.jpg

post-1358-14468914867805_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...