Gå till innehåll

sumpbygge?


jupiter

Rekommenderade inlägg

hej.

nu är jag i full fart med mitt 540l sump bygge i källaren.

jag har delat av så jag får två separata fack på 90l resp 157l för att kunna köra dom som karantän, fraggkar, refugium eller yngelakvarium!

vet inte vad som är bäst.

men om jag skall köra ett refugium vad rekomenderas det för belysning sett att en del kör med växtlampor.

om jag skall ha ett fragg akvarium bör jag skärma av resterande del av sumpen?

mvh Peter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Låter bra med sump i källaren, Peter! Funkar bra!;-)

Men jag tycker du ska fundera igenom det länge, för en stor sump e alltid gött o ha. Karantän och yngelakvarium mm kan du ju ta vilket kar som helst. Ställ dom i en hylla tex.

Jag funderar på en skummare som står brevid min sump, så jag får ännu mera plats. Och då är ju min sump 2 meter lång som du vet. Men likväl känns den redan för liten tack vare DSB:n.

Sen skulle jag vilja ha mangroveplantor i DSB, så en växtlampa eller nåt får man ju ha.

Men det e ju klart, 540 liter räcker en bit!;-)

När kan jag komma o titta?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

var hos ted han hade en träd planta i sin sump, fick faktiskt lust att få tag på en jag med men var får man tag på dom.

jag har redan delat av sumpen för två fack först så skulle jag ha det till osmos vatten och ett refugium. men nu vet jag inte hur det blir i osmos vattnet med att det kommer ju bli en del ljus in i det med och det kanske inte är så bra.

Peter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ingen dum idé skall slänga in en annons när systemet är igång. fick hem en hålsåg idag så nu skall det borras i väggarna för rören. håltagningen i akvariet blir under helgen, skall bli mkt spännade då det är ca 350l vatten i det under processen. iaf om det skulle hända nått så får jag ju bra kylning för stunden.

nicklas du är välkommen när som helst slå en signal före bara.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hej nu har jag dragit upp rören och är i färd med att borra i gaveln på akvariet.

men jag hade glömt att montera kranen till returen ner till sumpen inga problem så sätt men.

var är bästa placeringen uppe vid akvariet eller nere i källaren.

kan kanske vara värt att sätta en på båda men just nu har jag bara en kran.

skulle tro att vid akvariet är det ju lättare att styra flödet men då kanske jag missar hävert funktionen.

hjälp.

mvh Peter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...