Gå till innehåll

Lågt magnesium


Spooky

Rekommenderade inlägg

Du har helt rätt. Jag snöade in mig helt på ekvationen (1-avläst värde x 1500).

Tänkte helt fel, koncentrationen är 1050.

Det var ju klart bättre.

Kan det ändå vara detta och lågt kH som besvärar min sarcophytum tro?

Det är endast denna som verkar påverkad.

Nej, detta påverkar inte din Sarcophyton alls. Men innan du bryr dig om din Sarcophyton så få ordning på alla dina värden.

1. Se till så du har rätt och jämn salthalt (1,023 - 1,025)

2. Öka ditt Magnesium varje dag sakta och försiktigt enligt bruksanvisning. När du ligger strax över 1300 i Mg så sluta tillsätt. Min erfarenhet är att Mg fortsätter att öka ytterligare en tid, verkar som vattnet inte reagerar som man förväntar sig.

3. När du fått upp Mg så öka Ca varje dag, om det behövs. Ca följer med upp automatiskt när du ökar Mg. Försök få upp Ca till 400, eller max 450.

4. Se också till så att du har ett Kh som ligger mellan 7-11.

Angående Sarcophyton så har jag 2 stycken. Den ena har inte haft ute sina polyper sedan i somras, men den drar ihop sig varje natt och blåser upp sig varje morgon. Vet i tusan vad det beror på. Har funderat på att plocka bort den, men den lever ju. Den andra var lika dan under några månader men helt plötsligt så släppte den ut sina polyper igen???

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fick frugan där hemma att testa det nyblandade saltvattnet, salthalt 1,025.

Hon fick då 0,47 ml kvar i sprutan vilket ger 795 i mg-halt.

Verkar väldigt lågt för nytt vatten. Går ju inte att höja i huvudkaret med det.

Jag visste att det var låga värden, men inte så låga på Instant Oceans salt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fick frugan där hemma att testa det nyblandade saltvattnet, salthalt 1,025.

Hon fick då 0,47 ml kvar i sprutan vilket ger 795 i mg-halt.

Verkar väldigt lågt för nytt vatten. Går ju inte att höja i huvudkaret med det.

Jag visste att det var låga värden, men inte så låga på Instant Oceans salt.

Jag gissar att du använder en hydrometer när du mäter salthalten, tänk på att det är viktigt att ha rätt vattentemperatur (oftast 25 grader) när salthalten avläses.

Mig veteligen finns det inget salt som höjer Mg eller Ca. Jag använder också Instant Oceans och när jag gör nytt vatten brukar jag buffra det lite grand med Mg och Ca.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Instant ocean brukar väl bara rekommenderas till fish-only kar? Det är iaf vad jag har hört...

Wiking, är temperaturen lika viktig med refraktometer?

Nej har tyvärr inga tips för din sacrophyton, utom att flytta runt den och se om den trivs bättre. Min drar ihop sig om jag rört i karet och en annan korall slemmar eller står för nära.

Mvh Thomas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Wiking, är temperaturen lika viktig med refraktometer?

Nej har tyvärr inga tips för din sacrophyton, utom att flytta runt den och se om den trivs bättre. Min drar ihop sig om jag rört i karet och en annan korall slemmar eller står för nära.

Mvh Thomas

Jag tror en refraktometer automatiskt kompenserar för temperaturen, men är inte helt säker.

Har flyttat runt min Sarcophyton utan framgång.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag gissar att du använder en hydrometer när du mäter salthalten, tänk på att det är viktigt att ha rätt vattentemperatur (oftast 25 grader) när salthalten avläses.

Mig veteligen finns det inget salt som höjer Mg eller Ca. Jag använder också Instant Oceans och när jag gör nytt vatten brukar jag buffra det lite grand med Mg och Ca.

Stämmer, använder hydrometer än så länge. Ska skaffa en refractometer.

Hoppades mest att mg-halten skulle vara lite högre än 1050 i det nyblandade vattnet.......

Hur mycket brukar du buffra det nya vattnet med?

Vilket ska jag annars höja först, kH eller Mg?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...