Gå till innehåll

Lutande front,fasning botten glas


Schull

Rekommenderade inlägg

Hej! Någon som vet om botten glaset brukar vara fasat mot front rutan? Måtten kommer att bli 200x70x50,,,,,70 vid botten 55 vid ytan. Själv tror jag inte det behövs men om någon vet så är jag tack samm för ett snabt svar. Ska beställa glas nästa vecka..

MVH.Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Weissglass är som namnet antyder vitt, allstå man slipper det lilla grönstänk som man får med vanligt Floatglas som de flesta akvarier tillverkas av. Det finns även ett glas som kallas Low Iron som ger mindre brytningsfel än vanligt glas. Den KAN vara så att Weissglas o Low Iron är samma sak, jag är lite osäker på det. Hur mycket dyrare det är vet jag inte men skulle väl tro en 50-70%... Men man brukar bara ha detta som frontglas, de andra kör man med float. Finns fler på forumet som kan det här bättre än jag så vänta ett tag så får du säkert fler svar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Precis det är samma benämning weissglas eller LowIron vad jag fattat. è lite dyrare än vanlig glas.

Ser man på sidan på ett vanligt glas så ser det grönt ut och weissglas är vitt.

Har själv ej sett detta på riktigt och ej kan ej därför säga precis hur det verkar men då man läst så får allt i karet mer riktigt syn & färg i karet.

Hadde jag varit mer nogrann nu så här efteråt på mitt nya kar

(Från Maj 2004) så hadde jag velat ha weissglas för att få en bättre erfarenhet av det själv.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är stor skillnad i klarhet kan jag intyga. Vid glastjocklek 10 mm och uppåt tveka inte att välja lowiron, weissglas eller optiwhite som det hette när jag beställde glas till mitt kar. I och med att du bara behöver det i framruta och eventuellt gavlarna så var prisskillnaden åtminståne i mitt fall marginell. Totalt ökade priset på glaset ca 20 procent för mig.

/Per

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej! Nu har jag ialf bästält glas förutom front rutan. Han hade inte det i lager och skulle kolla upp vad det skulle kosta med "lowiron" glas. Han erbjöd sig att köra hem glaset utan extra kostnadsmiley4.gifDet kallas service!!

MVH.Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej! Jo jag ska limma själv. Jag brukar limma mina baljor själv,men det här blir det första med lutande front, men det går nog bra. Glas mästaren sa föresten att hans inköps pris på "lowiron" glas var 550 kr m2 så jag kann tänka mig att fronten hamnar på ca 1000kr isf så hamnar hela glas kostnaden på 4000kr! tycker jag är ett rätt pra pris på en sådan balja.

//Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 månader senare...

Har haft glaset stående ett tag! Glas mästaren verkade inte förstå att fronten till ett kar med lutande front blir lite högre, i mitt fall 25 mm, suck!

Men det årdnar sig, fick glaset billigt iaf. (om det nu var så billigtsmiley2.gif.), Problemet nu har blivit , 1. ska jag beställa en ny front ruta, 2. ska jag beställa 2st nya kort sidor för ej lutande front? då skulle jag kunna använda fronten jag harsmiley5.gif..

/Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har haft glaset stående ett tag! Glas mästaren verkade inte förstå att fronten till ett kar med lutande front blir lite högre, i mitt fall 25 mm, suck!

Det är därför man lämnar in en utförlig ritning. smiley2.gif.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har haft glaset stående ett tag! Glas mästaren verkade inte förstå att fronten till ett kar med lutande front blir lite högre, i mitt fall 25 mm, suck!

Det är därför man lämnar in en utförlig ritning. smiley2.gif.

Grejen var att jag beställde glaset utan front (kunde inte bestämma mig för lowiron eller vanligt glas) men det drog ut på tiden för glas mästaren, så när han var klar så hade han lite ågren för att det tagit sådan tid, så han ville bjuda på fronten! Men när det kom hem och jag mätte glasen så var fronten i samma mått som bak rutan (inte bra när fronten är

lutande)..Tanken var ju god iafsmiley4.gif

/Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ska du ha någon överlåda eller liknande så syns det ju inte att sidorna är lite högre... Tur i oturen att framrutan är justlutande eftersom du får mindre skarpa sidorutor som sticker upp... Kan tänka mig att det annars skulle vara lätt att glömma av sig och råkaslå i sidorutorna när man jobbar i karet...Hur du än gör vill vi se massor av bilder smiley4.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du måste ju kunna åka in med dom andra rutorna 25mm kan han nog skära av på dom om du vill.

Jo vist, men det blir så jäkla lågt, höjden är bara 50 cm. Hm 500mm-25mm=475mm-botten glaset 10mm det blir 465mmsmiley4.gif, höjden blir 46,5 cm på ett akvarium som är 2m långt?

/Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Njaa det där kan väl inte stämma... Dom 25mm som fattas är jui vinkeloch blir därför mindre lodrät. Sedan limmar du välsidorna ovanpå bottenglaset vilket ger 10mm extra i total höjd + silikonfogen på nån mm. ???

Iåfsig vet jag inte exakt vilka mått du har på rutorna...Har du räknat på utsidankommer kortsidorna vara 2cm för djupa...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...