Gå till innehåll

nitrat


ibbe

Rekommenderade inlägg

Hej Ibbe,

Det är inte särskilt många som har nitratfilter till deras akvarium.. det funkar mot nitratbrytningm en det finns många andra vägar till att uppnå denitrifikation, så det är absolut inget måste men skadar nog inte heller...

Själv kör jag med DSB( Djup sand bädd) och sen så har jag levande sten osv.. och det funkar tillräckligt.. tror det alltid är bätre att lösa på så naturlig väg som möjligt..

Mvh,

Sunny

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Några små petimetrar bara.

Processen som ett nitratfilter utför kallas för denitrifikation inte nitrifikation det är en helt annan process.

Ju mer nitrat du plockar bort desto närmare kraschen är du, så visst kan det skada med nitratfiltrer, riktigt illa också.

Ett nitratfiltrer arbetar med biologisk nerbrytning av nitrat, i princip en helt naturlig process.

Annars så håller jag med fullt ut.

MVH

Magnus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vill inlägga att ett nitratfiler bör vara lämpligare i ett kar med endast eller övervägande delen fiskar, eftersom det är i dessa kar man först och främst får problem med hög nitrat.

Å andra sidan så är fiskar mindre ömtåliga mot högre nitratvärden än lägre djur.

Har faktiskt funderat på om det är ett nitratfiler jag borde ha i mitt kar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

sant Magnus :) glömmde nitratfilter krash.. de har ju inte varit så vanliga nu på sistone men de finns nog..

De jag tänkte med naturligt var att i naturen så finns det ju sand och inte plastbollat i princip men samma risk som med nitratfilter finns dock med DSB också dock kan den vara mindre beroende på hur bra bädden funkar.. .

Men nitratfilter är enklare att byta ut från kare än en DSB.. nu är detta ingen DSB tråd så vill inte ta upp mer angående det men...

Ibbe jag tycker det är bäst at du börjar tänka på nitratfilter efter att karet ditt är igång ,

sedan beroende på mijlön och sättet karet drivs på blir det lättast för dig att komma fram till ett beslut angående nitrat filter eller EJ

men bara för att du har nitrat i början beyder det inte att det alltid kommer att vara så utan... det är oftast vid inkörningen sen om du har nitat problem under en längre period utan resultat kan du börja fundera på om det ä värt att skaffa (enligt min mening :)

Ps håller med Wiking ;)

Mvh,

Sunny

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

sant Magnus :) glömmde nitratfilter krash.. de har ju inte varit så vanliga nu på sistone men de finns nog..

De jag tänkte med naturligt var att i naturen så finns det ju sand och inte plastbollat i princip men samma risk som med nitratfilter finns dock med DSB också dock kan den vara mindre beroende på hur bra bädden funkar.. .

Men nitratfilter är enklare att byta ut från kare än en DSB.. nu är detta ingen DSB tråd så vill inte ta upp mer angående det men...

Ibbe jag tycker det är bäst at du börjar tänka på nitratfilter efter att karet ditt är igång ,

sedan beroende på mijlön och sättet karet drivs på blir det lättast för dig att komma fram till ett beslut angående nitrat filter eller EJ

men bara för att du har nitrat i början beyder det inte att det alltid kommer att vara så utan... det är oftast vid inkörningen sen om du har nitat problem under en längre period utan resultat kan du börja fundera på om det ä värt att skaffa (enligt min mening :)

Ps håller med Wiking ;)

Mvh,

Sunny

Hej Sunny

Då avaktar jag med ett nitratfilter och lägger om budgeten på andra saker.:smiley20:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ibro:

jag håller med om de som skrivs, o vill bara tillägga att om du har hyffsad mängd LS av god kvalite, o enligt mitt tycke, en sandbädd också på åtminstone 3 cm, så kommer du inte få ngr nitratproblem. Ju djupare snadbädd desto mer denitrifikation, men även i en tunn sandbädd sker ansenlig denitrifikation. det är nämligen så att de kan bildas anaeroba denitrfikationsbakterier i en aerob miljö, genom att bakterierna växer i lager o täcks av slem, o botten på denna slemhög råder denitrifikation (Fosså mm).

Undantag vid mkt hög belastning, men då finns kolkällor att tillgå, som i lagom o klok dos är en enkel o effektiv exportör av nitrat o fosfat.

jag håller med tropfrog med faran i för effektiv nitratexport. ett problem som vi aldrig kom i närheten av förr, men med dagens potenta kolkällemetoder, bör vara medvetna om.

/Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...