Richard Postat 9 januari 2008 Författare Postat 9 januari 2008 Akvarieslödder ska hållas på nerevåningen sa min sambo, så det kan passa bra att folket fastnar där Kul att du uppskattar huset och planlösning. Nu när du är så snäll blir det bjudning på grillen till sommaren. (jag behöver nämligen hjälp med att anlägga trädgården, så glöm inte spade och regnkläder) Citera
Stefan molin Postat 9 januari 2008 Postat 9 januari 2008 Hej,(akvarie slödder)var det därför du hade ditt andra kar i källaren? angående ljudnivån så antar jag att du kommer å strypa flödet ner så det blir hävert nu när du har ett extra hål till ytavrinningen,om du har röret rakt upp kan du få en virvel som börjar suga luft då hjälper det med en 90 böj ,har du en pump som alltid går åt ett håll så är vatten nivån i yt boxen +-1cm ungefär,kan sjunka lite efter några veckor,men om du stänger av pumpen vid vattenbyte så brukar det räcka med den backspolningen för att hålla retur röret någorlunda rent,jag laddar kaffebryggaren när du har vägarna för bi.Mvh stefan Citera
Richard Postat 10 januari 2008 Författare Postat 10 januari 2008 Mitt förra akvarium gick inte in genom dörren, så det var antagligen av den anledningen. Visst kommer det att bli som du skriver med hävert, jag har haft så på mina tidigare akvarium och det har funkat kanonbra. Jag har inte haft 90-böj iofs men det har funkat bra ändå. Ska testa med en böj och se om det gör någon skillnad. Citera
Hulteke Postat 11 januari 2008 Postat 11 januari 2008 :wooow:Så smutt med plexisump & plexiskummare! Smuttismuttkungen Richard slår till igen - hårt! Och en liten kommentar om ditt kar till de som inte har sett det live: finishen är topp! Detta blir ngt extra! =) Citera
Rasmus Postat 11 januari 2008 Postat 11 januari 2008 Finfint Richard! Får snart bli att komma förbi och ta sig en titt! Citera
Richard Postat 11 januari 2008 Författare Postat 11 januari 2008 Finfint Richard! Får snart bli att komma förbi och ta sig en titt! Du är välkommen om du tar med öl för mina är slut Citera
Richard Postat 11 januari 2008 Författare Postat 11 januari 2008 :wooow:Så smutt med plexisump & plexiskummare! Smuttismuttkungen Richard slår till igen - hårt! Och en liten kommentar om ditt kar till de som inte har sett det live: finishen är topp! Detta blir ngt extra! =)SÅ märkvärdigt tycker jag inte att det är men tack ska du ha din gamle varankung: Citera
Rasmus Postat 12 januari 2008 Postat 12 januari 2008 Du är välkommen om du tar med öl för mina är slut Ja, det är ju dags att bjuda igen Säg en dag så är jag där! Citera
Richard Postat 12 januari 2008 Författare Postat 12 januari 2008 Nu är sumpen limmad. Den kommer att stå några dagar och sedan provfyllas med vatten. Jag är grymmt nöjd med resultatet och tackar härmed akrylkungen för att han hjälpte mig med detta. Citera
Richard Postat 12 januari 2008 Författare Postat 12 januari 2008 Ja, det är ju dags att bjuda igen Säg en dag så är jag där! Vi får ta några när karet är igång annars blir det nog aldrig färdigt. Citera
Hulteke Postat 21 januari 2008 Postat 21 januari 2008 Hej igen Richard!Hur gick det med sumpen? Hur går det med allt annat? Vad kör du för teknik? Retur? Cirkulation? Citera
Richard Postat 21 januari 2008 Författare Postat 21 januari 2008 Sumpen höll tätt och jag ska vara igång med karet i slutet av veckan är det tänkt. Bänken kommer inte att vara färdig på ett tag känns det som, då företaget som ska lacka inte tycker att jag är prio nr1. Retur kommer att vara en gammal Grundfospump "quiet one". Jag har haft den på mitt tidigare akvarium och den håller säkert inte länge till men jag kör tills den rasar. Cirkulationen ska bestå av en oceansmotions 4-way som matas av en deltec 8070s. Detta är ett test som förhoppningsvis är helt tyst. Det blir en jäkla massa rör som tar stor plats och det är ju inte direkt positivt, men in i skåpet ska det. Hoppas på en uppdatering till helgen Citera
Richard Postat 21 januari 2008 Författare Postat 21 januari 2008 Sakta men säkert så händet det lite. har idag limmat de rör som jag måste ha för cirkulation från sumpen. 4-vägaren kommer att kopplas in vid senare tillfälle då jag inte hinner få hem behövda rördelar.Det blev en helt vanlig blå bakgrund, jag satt och velade så mycket så att jag till slut inte brydde mig, blå hade dom i zooaffären så blå blev det. Citera
adddo Postat 21 januari 2008 Postat 21 januari 2008 Ja verkligen, men jag är fortfarande osäker på om den där skummaren verkligen är nåt att ha.. Tycker du ska ta med den hit nästa gång du kommer förbi så kan du ta min istället.. Vill ju att det ska gå bra för dig. Citera
Richard Postat 21 januari 2008 Författare Postat 21 januari 2008 Tack vad snäll du är adddo så gör vi, jag prövade den i sötvatten när jag testade sumpen och det kom fan inget skum . Jag byter mot vad som helst då den inte ens skummar sött. Citera
adddo Postat 21 januari 2008 Postat 21 januari 2008 Tack vad snäll du är adddo så gör vi, jag prövade den i sötvatten när jag testade sumpen och det kom fan inget skum . Jag byter mot vad som helst då den inte ens skummar sött.Hahah Citera
Hulteke Postat 21 januari 2008 Postat 21 januari 2008 /.../Tycker du ska ta med den hit nästa gång du kommer förbi så kan du ta min istället.. Vill ju att det ska gå bra för dig.JAg är Göteborgare och säger bara: du é la gó! =) haha! Citera
Richard Postat 22 januari 2008 Författare Postat 22 januari 2008 Idag har man haft eminent besök av en högt aktad forumsmedlem. Vi konstaterade eller snarare han, att jag hade för högt vattenstånd där skummaren ska stå. Jag hade inte gjort min läxa och hade inte en susning om hur skummaren skulle ställas in men det fick jag hjälp med. Det är tur att sumpen är tillverkad av akryl och ett par snabba hugg med dremmel gjorde att vattenståndet blev 7 cm lägre i skummarfacket. Tack och bock för hjälpen högt aktade forumsmedlem. Citera
adddo Postat 22 januari 2008 Postat 22 januari 2008 Jaha... vadå.. skummar det där skräpet sött nu då? Citera
Norberg Postat 22 januari 2008 Postat 22 januari 2008 Bjarne vi hann inte fram till den delen i kursen " ABC i skummarfunktion, del 3 vatten i akvariet och bubblornas funktion". Men vi kommer dit snart Citera
adddo Postat 23 januari 2008 Postat 23 januari 2008 Bjarne vi hann inte fram till den delen i kursen " ABC i skummarfunktion, del 3 vatten i akvariet och bubblornas funktion". Men vi kommer dit snart Citera
Richard Postat 23 januari 2008 Författare Postat 23 januari 2008 Bjarne du är välkommen, du kanske har några egna erfarenheter du kan dela med dig av. Citera
Hulteke Postat 28 januari 2008 Postat 28 januari 2008 /.../Cirkulationen ska bestå av en oceansmotions 4-way som matas av en deltec 8070s. Detta är ett test som förhoppningsvis är helt tyst. Det blir en jäkla massa rör som tar stor plats och det är ju inte direkt positivt, men in i skåpet ska det. Hoppas på en uppdatering till helgenHej Richard!Hur går det för dig med allt?Vore kul att se rördragningar och sånt, om du orkar ... Har en känsla av att du har en del grejor färdiga vid det här laget, eller?=) Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.