Gå till innehåll

Pumparna i RSM


Guest Mr_Lindgren

Rekommenderade inlägg

Guest Mr_Lindgren

Tycker att mina 2 pumpar som sköter cirkulationen mellan sump och akvarium i mitt RSM har avtagit i styrka rejält. Har nu rengjort dem flera gånger men får ingen skjuts i dem. Håller man handen framför utblåset på dem när de är igång så känner man knappt något och när jag riktar en mot ytan så blåser den inte ens runt allt ytvatten. Jag har fått sätta ner fler korellia pumpar för att hålla igång cirkulationen men jag måste få bukt på pumparna.

Nån som kan tänkas veta vad som är fel med dem?

Funderar även på att kanske byta till andra pumpar som får ligga längre ner i kammaren och sätta någon slang mellan utblåset på pumparna och hålet i bakrutan i akvariet där det ska blåsa ut. Vad tycker ni om det? Förslag till pumpar?

Mvh

Daniel

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Mr_Lindgren

ja 550 l/h en inte mycket och som det känns nu så går de inte på mer än 55 l/h.

Skummaren har jag aldrig haft problem med fungerar klockrent och har gjort det från start. Läste att folk hade problem med skummarna vilket jag blev förvånad av då in funkat bra hela tiden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag får bara lite smuts på koppens botten! Hur mkt har du på en vecka?

ja 550 l/h en inte mycket och som det känns nu så går de inte på mer än 55 l/h.

Skummaren har jag aldrig haft problem med fungerar klockrent och har gjort det från start. Läste att folk hade problem med skummarna vilket jag blev förvånad av då in funkat bra hela tiden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Mr_Lindgren

min skummar rätt mycket och mer sen jag började mata med torkad plankton och sånt smått, men jag har alltid skummaren avstängd under ungefär 1 timmer efter matning men det tar upp resten.

Har nu fått ös i pumparna igen men jag vet inte vad gjorde det, jag gjorde två saker och inget av dem tycker jag skulle ha nån betydelse. men men. Jag tog bort keramikfilter påsen och påsen med aktivtkol under pumparna. Det aktiva kolet flyttade jag till ett annat fack och sen det andra jag gjorde var att jag tog upp pumparna och sen bytade jag impellorna mellan pumparna. Alltså jag tog impellorn från pump1 och satte i pump2 och tvärtom. Sen blev det ös igen, får se hur länge det funkar nu.

Hur mycket cirkulation är ok? jag har ju de två pumparna som drar runt 1100 l/h samt en korellia nano som pumpar 900 l/h i just nu sen har jag en korellia 1 liggande i skåpet just nu och funderar om man ska sätta i den med och då skulle det bli en cirkulation på 3500 l/h, e det för mycket?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tog bort keramikfilter påsen och påsen med aktivtkol under pumparna. Det aktiva kolet flyttade jag till ett annat fack

Påsarna strypte dina pumpar rejält, det var inte pga byte av impellrar.

Hur mycket cirkulation är ok? jag har ju de två pumparna som drar runt 1100 l/h samt en korellia nano som pumpar 900 l/h i just nu sen har jag en korellia 1 liggande i skåpet just nu och funderar om man ska sätta i den med och då skulle det bli en cirkulation på 3500 l/h, e det för mycket?

3 500 l/tim är ganska lagom faktiskt för mjukisar o.dyl.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kolpåsen behöver inte vara så gigantisk som i den är i RSM, 1/3-del av volymen skulle räcka bra.

Kolet tar annars bort lite organiska bindningar (som orsakar gulnandet av vatten), lite tungmetaller, korallernas kemiska gifter och annat dylikt. Vissa kör med kol 24/7, andra kör bara vid behov. Finns inget rätt eller fel där.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Mr_Lindgren

jag vet inte om det var så att det var kolpåsen som strypte pumparna för då borde vattennivån varit lägre i den kammaren för pumparna skulle ju i så fall pumpat undan det vatten som fanns mellan kolpåsen och pumparna men vattnet var ju ovanligt högt i kammaren då inte pumparna pumpade ut något.

När jag innan hade det lilla vita filter som var så kompakt att det inte släppte igenom vattnet tillräckligt snabbt så blev det lågt vatten hos pumparna och de började suga luft för de pumpade ut mer vatten än vad som kom in i sumpen.

Men än så funkar det med pumparna i alla fall...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 6 månader senare...
jag vet inte om det var så att det var kolpåsen som strypte pumparna för då borde vattennivån varit lägre i den kammaren för pumparna skulle ju i så fall pumpat undan det vatten som fanns mellan kolpåsen och pumparna men vattnet var ju ovanligt högt i kammaren då inte pumparna pumpade ut något.

När jag innan hade det lilla vita filter som var så kompakt att det inte släppte igenom vattnet tillräckligt snabbt så blev det lågt vatten hos pumparna och de började suga luft för de pumpade ut mer vatten än vad som kom in i sumpen.

Men än så funkar det med pumparna i alla fall...

Svar på en gammal tråd, tror att kolpåsen inte hindrade vattnet att komma fram till pumparna (då som du säger pumparna borde börjat pumpa luft) utan in i pumparna.

Helt enkelt tror jag att pumparnas insug drog upp kolpåsen (alt makaronipåsen var inte tillräckligt nedtryckt) så att kolpåsen blockade pumparnas insug.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...