Gå till innehåll

Heltäckande ramp + MH problem


Jonasaik

Rekommenderade inlägg

Hej alla glada saltisar =)

Äääntligen ska jag nu starta upp min 240 burk med ca 30 kg sten i, har dock ett problem som jag har funderat oerhört mycket kring, jag har köpt en ganska stor 250W MH-armatur som ju ger ett härligt ljus i akvariet, men akvariumet (med välvd front) som jag har köpt har en heltäckande överdel i plast med plats för 4 rör. Det finns några små öppningar för att kunna mata osv.

Hur gör jag? Hur får jagljus från både MH:n och några lysrör samtidigt? Hur är det med gasutbyte om man har heltäckande ramp? Vad gör jag?

Jag kommer till att börja med endast ha Ls + räkor + några fiskar, så det är egentligen inget i burken som "måste" ha MH, men jag tycker det är väldigt snyggt, jag kan ju inte vara den första som står inför det här problemet?

HJÄÄLP!! =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du betalar elen själv så känns det väldigt onödigt att kräma på 250W bara för att få lite glitterlinjeri vattnet. Har du inga planer på att skaffa dig några koraller så tycker jag du ska sälja MHn,då får du pengar över att lägga på fisk osv men annars så kan du ju alltid låta den ligga så länge tills du känner att det är dags för lite koraller. Då kommer du nog få bygga en ny ramp till akvariet dock,antar att ditt kar är typ 40 djupt och då blir det nog svårt att få plats med så många lysrör samtidigt som MHn(jag hade inte fått plats med mer än ett men det kanske går att lösa).

Ett alternativ är ju att byta MHn mot en mindre 70W,de finns ju som rätt små armaturer,den kanske du kan göra ett håll i huven för.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du hade små luckor på huven va? Ha dessa öppna så borde du nog klara dig,det främsta problemet jag ser är väl värmen om det är helt tätt ovanför. Angående ljuset så tycker jag att det är helt ok med bara lysrör,jag har själv 2 st T-5or över mitt kar...de får man ju dock inga glitterlinjer av men personligen så tycker jag det är ganska överskattat. Det går dessutom att fixa hyffsat sånt utan MH märkte jag när jag satte ett litet 15W actinic på snedden över karet och blåste på ordentlig cirkulation,är ganska snyggt som kvällsbelysning men blir nog svårt för dig att implementera.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...