Gå till innehåll

Alger


Pear

Rekommenderade inlägg

Ser att det börjar bli så smått grönfärgat mitt grus på botten i karet, är detta någon som kommer bli bättre eller gäller flera städare för att hålla efter detta. Har bra fosfat värden 0 på testet.

Sedan kommer det som jag skrev i annan tråd några bruna trådliknande alger, och dessa bara på en sten, algerna har en genomskinlig blåsa på toppen.

Hur hålla efter alger som är fula?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser att det börjar bli så smått grönfärgat mitt grus på botten i karet, är detta någon som kommer bli bättre eller gäller flera städare för att hålla efter detta. Har bra fosfat värden 0 på testet.

Sedan kommer det som jag skrev i annan tråd några bruna trådliknande alger, och dessa bara på en sten, algerna har en genomskinlig blåsa på toppen.

Hur hålla efter alger som är fula?

på vilket sterilt material som helst, vilket ny sand är om du inte köper levande sand, kommer de alltid växa alger i början. Sen när en bakterifilm/flora bildats kommer detta avta, men de kan ett par månader.

beträffande fosfat får man aldrig noll fosfat i ett akvarium..skull eman ha absolut noll skulle allt stendö på en sekund! de finns inget akvarium i hela världen med noll i fosfat..fosfat kommer därför aldrig vara de som begränsar växt av levande organismer. Om du inte har oorgansiskt fosfat i själva vattnet, så har do organiskt fosfat i allt levande, samt bundet fosfat i sand o sten. bakterier i alger frigör ett enzym som heter fosfatas, som gör att fosfat fälls ut ifrån dessa material.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...