Gå till innehåll

Kejsare?


Dimorb

Rekommenderade inlägg

Är väldigt sugen på att inhandla mig en till kejsare till mitt 540 liters. Just nu går där en dvärg "bispinosus" och det kliar i fingrarna efter en kejsare modellen större.

Problemet är det att de flesta större kejsare inte verkar vara 99% revsäkra och när man väl blir rekommenderad en utav en försäljare, Pygoplites Diacanthus, så visar det säg när man söker efter fakta att den är svår att få att äta och 99,999% ifrån Indonesien och ja alla ställen i världen utom röda havet dör inom några veckor. (Wetweb påstår det iallafall.)

Så vad jag undrar över är: Finns det någon kejsare som till stor sannolikhet går att ha i ett revakvarie utan att den räknas som brutalt svår?

tacksam för hjälp.

För tillfället simmar följande i karet.

1. Z.Flav

1. Z. Xanthurum

2. Z. Desjardii

2. Clarkii Clowner

1.Gramma Loretto

1. Rostratus

1. Salaris

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

är det inte så att dvärgkejsare är dom som nafsar mest på koraller..har jag fått höra iaf..har en imperator som jag haft ganska länge nu.. intee rört ett smack.. äter som bara den och trivs som fisken i vattnetsmiley2.gif.

oxå införskaffat mig en regal kejsare som heller inte rör nåt.. och äter som bara den han med..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en ciliaris och en navarchus i mitt kar utan problem, klart att dom nyper lite i korallerna men inget som gett någon skada. Hade innan en clowngoby och den rensade alla mina acroporer på några veckor. DOck så har mina kejsare käkat upp ganska mycket polyper (kolonianemoner) men det gör mig ingetsmiley1.gif.

MVH Richard

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Finns inga revsäkra kejsare, förutom släktet Genicanthus.

Alla andra är individ-beroende. Vissa uppför sig perfekt och andra är korallätande monster. Man ska även tänka på att en fisk kan låta bli korallerna i flera för att helt plötsligt börja tugga i sig ALLT!

Det är alltså en chansning med kejsare och det ska man ha i åtanke.

Jag har själv en Bluefaced och Korankejsare i mitt kar och de uppför sig bra än så länge... de är alltid nyfikna och hungriga så det händer att de nafsar på någon korall, men det är väldigt begränsat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Har bara goda erfarenheter av olika kejsare i revkar hade för några år sedan ett 540 fyllt med diverse koraller och även en anemon, där hade jag en imperator en navarchus eiblii bispinosus vroliki och även en chelmon rostratus. aldrig någonsin var det nån av kejsarna som tuggade inte chelmon heller. däremot så var de i början och nafsade lite här o där utan att skada korallerna " de smakade lite men det var inte gott"

//aengus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...