Gå till innehåll

Felköp :( Pink Cauliflower coral


daniel_i_malmö

Rekommenderade inlägg

Då har jag gjort det jag absolut tänkte undvika när jag startade upp mitt saltkar; köpt en art jag knappast kommer att kunna hålla vid liv. :(

Jag åkte tidigare idag till den stora zooaffären här utanför stan med avsikt att köpa sexbandsgylta och någon korall till mitt kar. Jag sa till expediten att jag ville ha koraller som var lätta för en nybörjare med ett 1 år gammalt akvarium. Jag pekade på en snygg orange korall och fick till svar att det skulle gå bra eftersom mitt kar inte var helt nystartat och eftersom jag hade ordentligt med ljus. Jag litade på försäljaren som verkade sympatisk och kunnig. Dessutom gick den i samma kar som alla de mjukkoraller jag kände till och visste var hyffsat lätta, och inte bland de svårare stenkorallerna...

Nu när jag kommer hem läser på SG hittar jag den här sidan:

http://www.wetwebmedia.com/ca/volume_2/cav2i5/dendros/dendros.htm

Skittråkigt. Naturligtvis ska man inte köpa arter man inte vet något om. Jag skäms, jag visste bättre men gjorde fel ändå. Jag undrar om försäljaren visste vad den har för krav?

Vad tycker ni jag ska göra? Försöka klara av den, har jag/den någon chans? Hur i så fall? Eller bör jag försöka få lämna tillbaka den?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har något liknande i mitt kar - en Alcyonium spp - en korall som påminner om Död Mans Hand som finns här på Västkusten. Nu köpte jag inte min av misstag utan mer medvetet när jag såg den i en affär. Mitt resonemang var att den var redan dödsdömd och jag hade en idée om hur jag skulle klara den. Eftersom jag kör med biofiltrering i mitt kar och brukar mata med cyclo-ez samt krama mina filtersvampar då och då i karet tänkte jag att det finns en chans att fixa detta på ungefär samma sätt som enligt mig ligger bakom framgången med zeovitsystemet, nämligen bakteriematningen av SPS. Om vi tittar på några bilder så kanske det framgår.

post-2331-14468915017898_thumb.jpg

Här ovan är korallen i normal dagkondition, de fåtal polyper som syns är ett undantag och beror på att jag gjort en matning med bland annat cyclo-ez lite tidigare. Normalt syns inga polyper under dagtid.

post-2331-14468915018175_thumb.jpg

Nattetid - då händer det saker vill jag säga men jag har märkt att korallen inte expanderar varken kropp eller polyper om jag inte har gett en matning med min blandning av cyclo-ez, skalade artemia ägg och djupfryst vuxen artemia allt utrört i lite läcker vitlöksdressing på kvällskvisten. Någon timme efter det släckts och att jag har konstaterat att korallen har expanderat polyperna så kramar jag mitt filter. Jag har nu haft liv i den (och den har växt) sedan den 17 december. Jag har dock flyttat den från en mer central position till framkanten av "revet". Jag har satt mina två utblås så att de sveper en stark ström på den lägre delen av framsidan av revet - huvudströmmen går mellan frontrutan och den kraftigt lutande LS:en. I denna possition (med en stark ström) verkar korallen trivas väldigt bra.

post-2331-14468915018388_thumb.jpg

Kan inte låta bli att visa en närbild av korallen också.

Om detta fungerar så kommer jag nog att göra ett försök med den typ av korall som du köpt också - jag tror bara att man måste tänka smått och gott vad gäller maten, dvs bakterier som är lite gödda med omega 3. Jag tror nämligen att en ganska stor del av mina cyclo-ez blir bakteriemat i filtret och cyclo-ez är omega 3 rikt.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...