Gå till innehåll

Bruna alger vid start av zeovit!


watter

Rekommenderade inlägg

Tjenna!

Det har nu gått exakt 2 veckor sedan jag startade med zeovit metoden. Under tiden har jag sett att jag mer och mer har börjat få en brun alg med bubblor i toppen. Den sitter på stenarna, inget i sanden. Är detta nått vanligt inom uppstart vid zeovit, eller är det ett tecken på överdosering av nått ex? (zeobac, zeofood, zeostart)

mvh Emil

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjenna!

Det har nu gått exakt 2 veckor sedan jag startade med zeovit metoden. Under tiden har jag sett att jag mer och mer har börjat få en brun alg med bubblor i toppen. Den sitter på stenarna, inget i sanden. Är detta nått vanligt inom uppstart vid zeovit, eller är det ett tecken på överdosering av nått ex? (zeobac, zeofood, zeostart)

mvh Emil

Ja de är överdosering av antingen ZEOfood eller ZEOstart, man brukar dosera mindre ZEObak och ZEOfood efter 2 veckor med ny zeolit, har du gjort det?

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Emil det är inte så lätt att säga vad som är fel, det kan bero på dina värden i vattnet i förhållande till din dosering, vatten mängden är viktig för att du ska kunna räkna ut hur mycket som du ska dosera och det gäller allt från kolet till preparaten.

Enligt Zeo guiden verkar det som det skulle vara överdosering av Zeobac och Zeofood och de rekomenderar att man pausar några dagar när algerna visar sig och sedan minskar doseringen, de skriver också att det är cirka tre dagars fördröjning på de ändringar man gör.

Titta in på ZEOvit.com där är många som får hjälp av folk som hållt på väldigt länge med Zeo.

Lycka till

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja de är överdosering av antingen ZEOfood eller ZEOstart, man brukar dosera mindre ZEObak och ZEOfood efter 2 veckor med ny zeolit, har du gjort det?

/Janne

Det är den 14 dagen idag, så imorgon hade jag tänkt börja dra ner och bara dosera zeobac och zeofood 3 ggr veckan. Ska man byta zeolit efter 2 veckor? Har för mig det var 4 veckor :)

Dessa två veckorna har jag doserat:

1.8 kg zeolit

8 droppar zeobac /dag

8 droppar zeofood /dag

1.6 ml zeostart

Ska testa att dra ner till 1.4 ml zeostart och nu kommer jag bara dosera zeofood när jag doserar zeobac så 3 ggr veckan.

mvh Emil

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Enligt deras guide ska första bytet av zeoliten ske efter 6-8 veckor.

Kör du utan kol?

Kan du så rekomenderar de att du delar upp zeostarten på två doser dagligen i så fall 0,70 ml morron och kväll.

OKej, för inne på zeovit.com har jag för mig jag läste 4 veckor..menmen. Jadå jag kör med kol, 0,3 liter i en filterpåse.

mvh Emil

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bosse de lungt, det blir lätt så.

Det är den 14 dagen idag, så imorgon hade jag tänkt börja dra ner och bara dosera zeobac och zeofood 3 ggr veckan. Ska man byta zeolit efter 2 veckor? Har för mig det var 4 veckor :)

Dessa två veckorna har jag doserat:

1.8 kg zeolit

8 droppar zeobac /dag

8 droppar zeofood /dag

1.6 ml zeostart

Ska testa att dra ner till 1.4 ml zeostart och nu kommer jag bara dosera zeofood när jag doserar zeobac så 3 ggr veckan.

mvh Emil

Emil bakterieblommningen är inge farlig, vill du ha bort den så kan du upphöra med doseringen några dagar tills du sett den krypa tillbaka och sen ta upp den gamla doseringen fast tre ggr i veckan.

6-8 veckor är det väl du kan ha zeoliten.

Har du några koraller eller har du bara fisk?

Var är det för status på LS?

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bosse de lungt, det blir lätt så.

Emil bakterieblommningen är inge farlig, vill du ha bort den så kan du upphöra med doseringen några dagar tills du sett den krypa tillbaka och sen ta upp den gamla doseringen fast tre ggr i veckan.

6-8 veckor är det väl du kan ha zeoliten.

Har du några koraller eller har du bara fisk?

Var är det för status på LS?

/Janne

Okej, ja det där med 4 veckor läste jag på zeovit.com... men då kör jag 6-8 veckor ;)

Hade ljuset vatt tänt kunde jag knäppa en bild, ska göra det imorgon. Men man kan säga att det är som bruna trådar som sticker upp från ls:n på sina ställen med en bubbla i toppen som gör att den rör sig med strömmen. Dock har jag det bara på två ställen, sen sitter det nån tråd lite här och där.

Jag har både fisk och korall, dock endast 2 acropora, en euphyllia och några fraggar.

LS:n har gått i mitt gamla kar ca 1 år, har kompleterat med ca 15 kg död LS vid starten av detta nya kar.

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=18772&highlight=emils

mvh Emil

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej, ja det där med 4 veckor läste jag på zeovit.com... men då kör jag 6-8 veckor ;)

Hade ljuset vatt tänt kunde jag knäppa en bild, ska göra det imorgon. Men man kan säga att det är som bruna trådar som sticker upp från ls:n på sina ställen med en bubbla i toppen som gör att den rör sig med strömmen. Dock har jag det bara på två ställen, sen sitter det nån tråd lite här och där.

Jag har både fisk och korall, dock endast 2 acropora, en euphyllia och några fraggar.

LS:n har gått i mitt gamla kar ca 1 år, har kompleterat med ca 15 kg död LS vid starten av detta nya kar.

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=18772&highlight=emils

mvh Emil

Okay, då hade det nog räckte med att dosera ZB och ZF varannan dag, nästa gång du byter zeolit så kan du köra varannan dag de första 14 dagarna.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vet att all Zeovit dosering är helt personlig. Men jag får bakterieblommning som du beskriver om jag kör med lika mycket ZEOfood som ZEObak.

Jag testa dig mig framm och märkte att hälften va lagom... T.ex. 14 droppar bak och 7 droppar food.

Så ta å sluta upp ett par dagar med doseringen sen börjar du med halva doseringen av vad du har nu och går sakta uppåt tills du hittar en nivå där du kan ligga utan att överdosera.

//Robin

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vet att all Zeovit dosering är helt personlig. Men jag får bakterieblommning som du beskriver om jag kör med lika mycket ZEOfood som ZEObak.

Jag testa dig mig framm och märkte att hälften va lagom... T.ex. 14 droppar bak och 7 droppar food.

Så ta å sluta upp ett par dagar med doseringen sen börjar du med halva doseringen av vad du har nu och går sakta uppåt tills du hittar en nivå där du kan ligga utan att överdosera.

//Robin

Det är för att det är ZEOfood:en som är begränsande, så jag tror att du kan både öka och minska doseringen av ZEObak:en utan att det blir någon skillnad(du kanske eldar för kråkorna nu, fast dina koraller gillar det säkert).

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fast då är vi inte inne på bara näringsexport, utan mer att justera färger. Med den korallpoppulation G. Alexander har så förstår jag att det behövs mer ZEObak för att få lite mörkare koraller.

Men det är ju inte ett problem i början när näringsvärdena är för höga, för då finns det ju både näring i vattnet och bakterier så korallerna lever i överflöd.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 9 månader senare...

Hört att man ej skall köra kalk-mixer tillsammans med zeovit, vet inte varför.

Kanske någon annan kan fylla ut med ett utförligare svar.

Dock funderar jag själv att köra min kalk-mixer då och då med zeovit, men endast manuellt.

Ej bestämt och jag vet inte när jag skall köra det.

/Gustaf

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...