Trilobite Postat 24 januari 2008 Postat 24 januari 2008 Jag har en liten undran - Jag har ett rätt högt Mg-värde (1580) med Ca på 420 och Kh på 7Jag använder inga tillsatser utan bara Reefchrystals - jag har alltså inget att spela med om man säger så - hur skall jag göra för att få rätsida på saken?Strunta i vattenbyten (som ju tillför allt) och bara tillsätta trippelbuffert och Kalcium när Ca och KH går ner? Citera
Speedster Postat 24 januari 2008 Postat 24 januari 2008 Jag hade 1700 i MG för 2 månader sen, tyckte inte det tog någon skada alls... så skippa tillsättningen av MG 2-3 veckor så rättar det nog till sig. Citera
Trilobite Postat 24 januari 2008 Författare Postat 24 januari 2008 Jag tillsätter inte Mg utan reefchrystals som innehåller allt - det var ju det som var frågan ;-) Citera
Speedster Postat 24 januari 2008 Postat 24 januari 2008 Ojdå, den missade jag Jag hade varit superglad om jag kunnat hålla de värderna med enbart vattenbyten. Gjorde av med nästan 800 gram magnesiumkorid på 3 månader i mitt 170 liter kar för att hålla de värderna.Finns ju så många kemiexperter här som säkert kan mer, själv hade jag bara bytt mindre vatten som du redan själv föreslagit. Citera
oveb Postat 24 januari 2008 Postat 24 januari 2008 1580ppm Mg direkt ifrån saltet... Vid normal salinitet borde det hamna på ca 1300ppm. Någonstans i detta finns ett fel !Kanske är saltmätaren kass ???Eller testet ?Vilka andra värden har du, kanske går att få en hint där.EDIT: Såg just Ca-halten i första inlägget... Fast nått fel finns det iallafall tror jag. Det ligger inte inom felmarginalen.. Citera
Trilobite Postat 24 januari 2008 Författare Postat 24 januari 2008 Jag tänkte köpa ny saltmätare, men jag är fattig som en lus så varenda grej blir värsta ångesten fnv.Allt verkar trivas hyffsat, så det kommer nog senare i vår. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.