Gå till innehåll

20mm retur?


Halogen

Rekommenderade inlägg

OK, jag är rätt kass på principerna eftersom jag aldrig kört med sump. Så har jag aldrig heller engagerat mig vad ex durso betyder......jag tror jag vet. Men tanken är att bara att ha en stående pipa utan konstigheter(inga krav på att det ska vara tyst), det borde mao bli hävert-principen.

/PP

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Biltemas är i ett nylonliknande material (om det är samma som de hade förr om åren) - standard inom sötvatten faktiskt. De säljs som slanggenomföringar för båtar så de fungerar för salt också. De fungerar bra men som sagt var ta den större. Du kan dock inte sätta några rör utan får använda slang och slangklämmor.

PS Genomföringen är platt på insidan men om du vill ha en stående rör där som ytavrinning så brukar det gå bra att ta ett lämpligt PVC-rör och värma lite och trycka ner i genomföringen innifrån akvariet. När det svalnat så tar du lite rörtape runt förminskningen och trycker tillbaka röret igen. Det blir tätt. Under akvariet (ute i luften slutar genomföringen som en slangnippel.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Alldeles riktigt Lasse, det är den som är gjord av nylon. Mao går det inte att limma i denna. Grejen är att jag håller på att skissa på ett odlingssystem, som till en början ska bestå av 6 stycken 100liters tankar. Hade det bara varit 1 genomföring, så hade jag tagit en av PVC för 150:- men när det blir minst 6 stycken och kanske fler, så ville jag hitta en billigare lösning.....det blir dyrt me alla grejor, så jag försöker hitta billigare lösningar, men det ska funka också.

Tack för utlåtandet.

/ Hälsningar Pär

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Även om du har den som stående ytavrinning så är det all luft som dras ner som kommer att begränsa hur mycket vatten som rinner ut. I och med att det är odlingskar och du antagligen ibland behöver behöver god skjuts på dem så ta den större varianten. Det är alltid bättre att konstatera att man överdimensionerade istället för att konstatera att man underdimmensionerade.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...