Gå till innehåll

Rikta/vinkla t5, eller MH?


Illustratören

Rekommenderade inlägg

Hej,

har länge funderat på det här med ljuset och hur det påverkar det vi ser. Många djur och koraller ser annorlunda ut i olika betraktningsvinklar. Detta beror "väll" (antar jag) på att ljuset träffar pigmenten olika och man därför ser mer eller mindre av pigmenten.

Om man tittar på tex en Maxima/mussla och dess mantel så tenderar färgerna oftast att bli finare, skarpare ju mmer uppifrån man betraktar den. Samma sak upplever jag med koraller. Koraller och musslor skulle alltså se snyggare ut om dom fick ljus från samma håll som man betraktar dem ifrån.

Mina funderingar kring detta har gjort att jag undrar varför man inte riktar ljuset eller en del av ljuset så att det lyser åt samma håll som betraktaren tittar in i akvariumet.

En av skälen varför vi inte riktar ljusen förde mig tillbaka till en sötvattensbok jag läste för länge länge sedan. Där var förklaringen att fisken orienterar sig med simblåsan och med hjälp av ljuset. Om man belyste akvariet snett skulle alltså fiskarna börja simma snett. Men hur starkt påverkas fiskarna egentligen? Det finns ju en hel del bottenlevande fiskar och fiskar som vilar och rör sig på stenen och i koraller (tänker mest på gobies). Dessa borde klara sig bra även om ljuset kommer från sidan.

Att punktbelysa akvarium är ju inte helt ovanligt och ibland används tillåmed spotlights har jag sätt.

Det ljuset är ju riktat, och det borde ju vara en fördel att rikta ljuset närmast framrutan så att det inte lyser lika mycket på rutan. Mindre ljus mindre alger tänker jag?

Skissade lite för att förklara mina tankar.

Hoppas fler funderat kring detta

post-2577-14468915041155_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det svåra i detta är väl att man brukar titta rakt in i tanken, men att ha en lampa att lysa genom framrutan är det nog inte många som vill. :)

Att färger ser bättre ut ovanifrån kan ha en del att göra med att glaset färgar en del.

T5 belysning har ju en större spridning över tanken än MH, så störst skillnad blir nog om man flyttar sin MH i så fall. Bilden med den snedsimmande fiskan är inte rättvisande tycker jag, då det ser ut som T5-rör och dessa sprider ljuset rakt ner också, även om de sitter med reflektorerna vinklade snett.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det svåra i detta är väl att man brukar titta rakt in i tanken, men att ha en lampa att lysa genom framrutan är det nog inte många som vill.

Att färger ser bättre ut ovanifrån kan ha en del att göra med att glaset färgar en del.

T5 belysning har ju en större spridning över tanken än MH, så störst skillnad blir nog om man flyttar sin MH i så fall. Bilden med den snedsimmande fiskan är inte rättvisande tycker jag, då det ser ut som T5-rör och dessa sprider ljuset rakt ner också, även om de sitter med reflektorerna vinklade snett.

Ha ha ha ja ljus rakt framifrån genom framrutan vore nog ingen bra ide.

Glaset tror jag dock inte gör så enorm skillnad, men visst ser det betydligt finare ut uppifrån. Men färgerna på koraller och en del annat får ju en skillnad bara genom att titta på dem mer uppifrån och fortfarande kolla genom framsidan.

Kan erkänna att bilderna inte är hundraprocentiga, men jag tror ni förstår hur jag tänker. Skulle det fungera med några ljuskällor riktade mot koraller och bort från betraktaren?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

är så gott som säker på att musslors färg till allra största delen har med glasets brytningsförmåga eller något sådant att göra, med weissglas ser väl musslor ut ungefär som de gör ovanifrån. Det är något med mängden järn i glaset som gör att vissa färger filtreras bort.

Men det finns säkert någon som kan förklara precis hur det ligger till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

är så gott som säker på att musslors färg till allra största delen har med glasets brytningsförmåga eller något sådant att göra, med weissglas ser väl musslor ut ungefär som de gör ovanifrån. Det är något med mängden järn i glaset som gör att vissa färger filtreras bort.

Men det finns säkert någon som kan förklara precis hur det ligger till!

Jag kan dementera att det har med glaset att göra (även om det säkerligen spelar in).

I helgen såg jag en mussla i butik som hade en mycket spektakulär blå färg när jag tittade rakt uppifrån. Från sidan såg den ut som vilken mussla som helst. Trodde då att det var glaset, men konstatera snabbt att även betraktningsvinkeln ovanifrån spelade stor roll (mycket större än glaset).

Om färgen kom från rören ovanför musslan eller om betraktningsvinkeln i sig hade betydelse vill jag inte uttala mig om.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jo det är klart, det blir ju i regel lite skuggsida ur vissa vinklar, vilket förståss påverkar hur färgerna syns och utvecklas, främst på koraller musslor växer ju inte så spretigt som ex acros. Det kanske inte blir lika tydligt i kar med t5 eftersom ljuset sprids från större yta än om man har mh? Har för mig att jag läste någon som upplevde att korallerna växte lite annorlunda, "bredare" under t5

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...