Gå till innehåll

Dimmer för LED


uffe2

Rekommenderade inlägg

Här finns en enkel dimmer för LED

Dock max för 15 V och 0,5 A, vilket innebär att man max kan styra 4 mindre dioder

http://www.kjell.com art nr 87588

Den kostar 99:-

Här är en annan dimmer (PWM) som går att använda till LED för max 35 V och 6.5 A

http://www.kjell.com/ art nr 87660

Går att använda till ex. 6 st parallella slingor (1A) med upp till 10 dioder på varje slinga (3,5 Vx10 st = 35 V).

Båda dessa kit går att relativ enkelt att modifiera,

så att man kan köra med högre spänning ( typ 48 V ) och betydligt mer ström (typ 10 A ).

OBS: Man måste då ha en extern spänningkälla (AC-DC omvandlare) som lämnar ut 48 V DC och 10 A.

post-1344-14468915048392_thumb.jpg

post-1344-14468915048444_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett enkelt svar på din fråga är: NEJ det går inte :-(

Jag är lite nyfiken på din fråga,

så jag undrar om du kan vara lite mer konkret i din frågeställning ?

ex Vilken pump vill du varvtalsreglera ? Är det en streamer ?

Är det en Tunze eller någon annan ? Vilken Tunze streamer modell har du ?

Dom som enligt Tunze går att varvtalsreglera eller dom som inte går (i alla fall enligt Tunze)

Eller är det returpumpen som du vill reglera ? Fabrikat ? modell ?

Mina egna funderingar om motorstyrning

Det finns två huvudtyper av elmotorer synkrona och asynkrona.

(det finns även enfas, trefas motorer och stegmotorer...)

Synkrona motorer

Dom synkrona drivs med växelström och roterar med en fast hastighet.

Detta gäller dom flesta pumpar till akvarium.

Motorns rotationshastighet beror på matarspänningens frekvens

och antalet lindningar som statorn och rotorn har.

Man kan inte ändra statorn eller rotorn antal lindningar,

men matarspänningens frekvens kan man ändra genom att tillverka en frekvensomvandlare.

Detta går inte att göra med en PWM.

Som du hör av ordet PWM (pulse Width modulation) så ändrar den bara pulsbredden, inte frekvensen, men PWM konstruktion går att ändra så att man först skapar en symetrisk fyrkantvåg (duty cycel = dvs pulsbredden är fast) och sedan ändrar man på frekvensen.

Då har du i teorin gjort en varvtalsregulator till din synkrona motor.

I praktiken är det inte riktigt så lätt, dels för att motorn inte orkar så mycket vid låga vartal (dvs den stannar i stället) och vid för höga varvtal så belastas motorn så hårt i förhållande till effektförbrukningen (beror på antal varv på rotorn och statorns lindingar) att den börjar "släpa", börjar hacka och blir överhettad.

För pumpar till akvarium, så vill man oftast bara reglera pumparna så mycket,

ex 20 %, 50%, 75%, 100% och 125 % och detta går oftast utmärkt att göra.

Vid höga effektuttag, så för man lite sämre verknignsgrad och värmeutveckligen ökar.

Som tur är så kyler ju vatten bra.... det uppskattas kanske inte av korallerna....

Notera att man kan även öka pumpens vattenflöde, men bara till en viss gräns.

Oftast ligger den gränsen vid 25-100% (beronde på grundkonstruktionen),

sedan börjar pumpen hacka.

Detta kan var extra instressant att göra för Tunze streamers,

för deras pumpar med lite större volym är ju tokdyra.

Jag misstänker att du tänker styra någon ~230V pump och då behöver man tillverka en fyrkantsvåg som hoppar fram och tillbaka mellan typ + 300V och till -300V.

Vill man köra den i noramlfart, så matar kör man pumpen med 50 Hz.

Vill man sänka varvtalet, så sänker man frekvensen.

Jag har varit på väg att göra en sådan varvtalsregulator för 230 V AC motorer,

men det har inte blivit av.

Om jag har fattat det hela rätt, så har Tunze reglerbara pumpar 24 Volts matning för att styrelektroniken ska bli lite enklare att göra.

I och med IGBT fet transistorn uppfanns,

så kan man numera göra sådan varvtalsregleringar ganska enkelt.

Detta vore ju perfekt för alla som äger "oreglerbara" Tunze streamers att har en varvtalsregulator

eller för dom som inte har någon lust att betala Tunze en halv förmögenhet för en liten reglerbar streamerpump.

Skulle man kunna koppla på en motor på dessa så man kan köra med en motor som går ett varv i timmen och succesivt dimmar ner från max till noll?

Frågan sen blir väl hur man får den att återställa sig till max igen....

Har du någon idé där Uffe?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hehe, ser att jag kanske var lite svamlig i min fråga, men jag undrade om man med hjälp utav en rem eller kuggar kan driva potentiometern så den dimmar ner från max till noll på en timme eller två så att eventuellt månljus också sakta försvinner istället för att vara på hela natten eller bara stängas av helt tvärt om man har det på timer. Skulle man kunna spänna upp potentiometern på byggsatsen med en fjäder som drar tillbaks till maxläge när strömmen till motorn bryts? Då skulle man kunna ha den igång en timme när övriga ljus släcks i burken, och efter en timme har månljuset/dioderna slocknat och strömmen bryts och fjädern drar upp potentiometern till max igen för att göra samma sak dagen därpå.

Bara en tanke. :) Hoppas du förstår nu, det är alltså inga pumpar som skall dimmas eller styras, utan eventuellt månljus/lysdiodslist.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är ganska lätt fixat, men jag skulle abolut inte göra det med en motor utan med elektronik !

Principen är att man använder en RC-krets (motstånd +kondensator) eller liknande lösning.

RC-kretsen ingång styr man (från ex. en timer av något slag) med on/off.

Ifrån RC-kretsen utgång styr man sedan ingången på PWM. (dvs ersätter potensiometern)

Då kan man långsamt tända LED-arna på morgonen och sedan släcka dom långsamt på kvällen.

Ökning resp minskningen med en RC-krets blir logaritmisk.

Vill man ha en linjär minskning, så kan man använda en strömgenerator kopplat till en kondensator. Strömgeneratorn gör man med tre motstånd och en transistor.

Jag tror att logaritmisk reglering är bättre än linjärreglering, men smaken är som baken.....

Hehe, ser att jag kanske var lite svamlig i min fråga, men jag undrade om man med hjälp utav en rem eller kuggar kan driva potentiometern så den dimmar ner från max till noll på en timme eller två så att eventuellt månljus också sakta försvinner istället för att vara på hela natten eller bara stängas av helt tvärt om man har det på timer. Skulle man kunna spänna upp potentiometern på byggsatsen med en fjäder som drar tillbaks till maxläge när strömmen till motorn bryts? Då skulle man kunna ha den igång en timme när övriga ljus släcks i burken, och efter en timme har månljuset/dioderna slocknat och strömmen bryts och fjädern drar upp potentiometern till max igen för att göra samma sak dagen därpå.

Bara en tanke. :) Hoppas du förstår nu, det är alltså inga pumpar som skall dimmas eller styras, utan eventuellt månljus/lysdiodslist.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...