Gå till innehåll

Överinningsbox


Pear

Rekommenderade inlägg

Den kan ju inte ta in mer vatten än så långt ner som den går under ytan. Ser du bara till att din sump kan svälja den mängden så ska det inte vara några problem.

Jo! Men blir det stopp i boxen p.g.av att häverten bryts, då kan det gå illa, så det gäller ju då att inte ha mera vatten i sumpen att karet kan svälja. Annars översvämning och en bränd pump.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har bara använt 1 och det är Tunzes. Funkade kanon första året ungefär. Sen började det byggas upp luft i röret av någon anledning. Kanske är det så att det nu blivit så mycket alger och skit i röret så att flödet bromsas...eller nått. Skall lägga allt i ett ätticks-bad när vi flyttar över den till nya karet så småningom.

Sväljer runt 1000L/H, men pumpar du bara upp 500 så funkar det lika bra med det. Man skall nog även köpa till det slangen som hör till boxen då det verkar reducera ljudet ordentligt. Våran hörs inte mycket alls.

Den har ju dessutom fördelen att den suger båder från ytan och längre ner i karet då det sitter ett rör som går ner under boxen.

Dessutom startar den av sig själv så fort vattnet kommit över "kammen" på boxen. Man behöver altså inte "sugstarta" den så länge man inte bryter häverten i överrinningsröret.

Kanske blev lite konstiga förklaringar...men jag rekommenderar den och du kan kolla i våran tråd för lite bilder.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kommer nu starta upp en sump till mitt kar, vill få bort tekniken ur karet. Kommer köra med Aqua Medic Overflowbox för 5000L/h.

Sumpen kommer att vara på 80-90L. Tänkte använda pvc ner från boxen med en kran på.

Nu lite tips och råd från er.

Vilken pump rekommenderas för returen?

Styr jag sedan vattennivån i sumpen med kranen på tillkommande vatten?

Hur många liter skall pumpas i returen?

Behövs bubbelfälla?

Många frågor blir det.

post-3367-14468915051991_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör med AM 5000L/h och har gjort över ett år.

Funkar alldeles utmärkt.

Jag måste undra....ett kar på 240L och en sump på 90...........köra så kraftig ytavrinning?

Visst det kan kanske gå.

På bilden du visar är det den andra varianten från AM på 2500L/h, har bara ett avrinningsrör medan 5000L har två.

Som retur har jag tidigare kört 2 st NewJet 3000 men kör numera på 2 AquaBee á 3000L/h.

Det är ett bra drag i de här grejerna kan jag säga.

Om du låter avrinningsrören sluta några cm under vattenytan i sumpen, behöver du varken bubbelfällor eller ljuddämpning. Såvida du inte är hyperkänslig för ljud. Det låter lite men inte störande på något sätt.

Nivån har jag aldrig brytt mig om att ställa. Den ställer in sig själv så att säga. Den nivån får du sedan "bevaka" så att den hålls.

En powerhead till boxen är viktig så att den hela tiden släpper ut ev luft som bildas. För stor risk att häverten bryts annars. AM är förberedda för det.

Kanske ska nämna att mitt kar är på 576L och en sump på 240L. Det ger dig lite perspektiv.

Skulle i ditt fall hellre tagit den mindre varianten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för svar!

Grejen är att jag har ett kar på ca 47x47x47 ca 90L, man så lite onödigt att skaffa nytt eller jaga efter bättre begagnat. Jag behöver ju bara utnyttja kanske 40L halva kuben för sumpnivån.

Var hos min handlare idag och han ringde upp Simontorp, och den dom hade var den större boxen som du beskrev, den måste jag väl kunna köra med?

Behöver jag någon kran på pvc rören ner till sumpen, för att t.ex styra flödet ner?

Vad jag förstår så är det pvc ner till sumpen och pvc upp till karet!

Vilken dimmesion skall jag ha på nerflöde samt retur.

Kommer att ställa min Deltec MCE300 skummare i sumpen samt flytta vattenpåfyllningen till sumpen och mer div teknik, så jag kan utnyttja hela mitt kar.

Behöver nu alla tips och råd jag kan få.....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...