Gå till innehåll

Artemia???


Tias

Rekommenderade inlägg

Hur funkar detta igenterligen dehär med artemia som foder?

Jag matar idag med flingor och granulat men funderar på att komplettera med artemia..

Ska jag ha levande eller sånna man köper på påse (torkade) om det nu finns?? :)

har kikat lite på denna http://www.pwss.se/product.php?productid=1781&cat=0&page=1

ska man fylla på saltvatten i den? kan jag inte bara hänga den på kanten till karet och i med ägg?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns olika varianter.

Fryst artemia som finns för det mesta i de lokala akvarie butikerna. Denna sorten använder jag till mina fiska och då speciellt till mina Bangiia kardinaler då mina bara äter det.

Vissa berikar denna frysta artemia med saft från vitlök samt nån vitamin.

Sen kan man odla/kläcka artemia själv också (Mestadels till yngel tror jag). Detta hade jag själv noll koll på innan jag fick lite olika tips här på guiden på hur man skulle gå till väga.

Jag testade lite och tyckte det var enklast att ta en 2L glassburk, talite vatten ca 3-5 cm djupt, strö ut lagom med artemia och efter ca 1,5 dygn började de kläckas.

Dessa artemia som jag kläcker själv använder jag till mina Bangiia yngel som behöver liten mat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag testade lite och tyckte det var enklast att ta en 2L glassburk, talite vatten ca 3-5 cm djupt, strö ut lagom med artemia och efter ca 1,5 dygn började de kläckas.

Tar du vatten från akvariet eller använder du något annat salt?

Jag kör den metoden och tar ca en matsked havssalt till den vattenmängden.

Vill man att de ska överleva matar man med infusorier (finns också flytande för äggläggande fiskars yngel) första veckan, sen finns Mikrozell som är ett artemiafoder men det är alltså för "stort" för de nykläckta nauplierna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tar du vatten från akvariet eller använder du något annat salt?

Jag kör den metoden och tar ca en matsked havssalt till den vattenmängden.

Vill man att de ska överleva matar man med infusorier (finns också flytande för äggläggande fiskars yngel) första veckan, sen finns Mikrozell som är ett artemiafoder men det är alltså för "stort" för de nykläckta nauplierna.

Jag tar vatten i från akvariet och kläcker dem i det.

Har hört att man kan mata artemia med spirulina pulver också men det har jag inte själv testat.

Jag sätter igång en ny odling artemia varannan eller var 3:e dag, det har funkat för mig hittills, har ju bara hållt på i en vecka nu med detta.:nöjd:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...