Gå till innehåll

Ytterpump istället för sump


Guest Asgar

Rekommenderade inlägg

Hej.

Jag kommer med en nybörjar fråga??

Jag har tänkt att starta en ny kar ,men tänkte att använda ytterpump istället för sump, har någon provat?

Min tanke är att från karet rinner i ytterpump sedan i skummare och där efter ytterligare i en annan ytterpump och sedan till karet (med innehållet aktiv kol och biophos 3 mm) .

Kan det funka? om inte varför.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tyvärr så måste jag säga att det kommer inte att funka.

Du kan aldrig hitta 2 pumpar som pumpar exakt lika mycket dygnet runt.

Vad händer om pumpen du har efter skummaren slutar fungera?

Skaffa istället en sk. påhängsskummare, som du hänger på sidan av karet.

Ytterfilter går utmärkt att använda till aktivt kol mm, men koppla dom inte i serie.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tänkte köpa 2 st. nya fluval 450, och hoppas det att ska funka ett tag. Varför ska det pumpa lika mycket dygnet runt, kan det inte vara lugnare på natten i så fall.

Tänkte kan vara lite finare utseende om skummaren är gömd .

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om jag förstog dig rätt så vill du koppla allt i serie som en loop?

Akvarium----->pump 1---->skummare--->pump 2---->akvarium ?

Det finns alltså inte 2 pumpar som pumpar exakt lika mycket även om det är samma märke och modell, vilket behövs i detta fall för att det ska fungera. Möjligt att det bara skiljer någon liter per dygn (i bästa fall), men den litern måste ju ta vägen nånstans, och den kommer med säkerhet hamna på golvet via skummaren.

Tänk dig att pump 2 går sönder men pump 1 forsätter att pumpa. Resultat= allt vatten på golvet via skummaren eftersom det inte finns något som pumpar tillbaka från skumaren till karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skulle eventuellt fungera om skummaren står högre än vattenlinjen i akvariet och att skummaren är en så kallad återcirkulerande.

Vilken modell eller märke vet jag dock inte som skulle kunna passa.

Å andra sidan så är deltecs påhängsskummare ganska diskreta, ser ut som en liten box som hänger på utsidan. Tex Deltec MCE600.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...