Gå till innehåll

!!!::::::strömförande Koralia:::::::!!!


GimliX

Rekommenderade inlägg

Fick nyss en rejäl kyss av den otrevliga varianten när jag höll på att att "natta" akvariet.

Matade lite och fyllde på lite avdunstat vatten med en metallkanna. Doppade ner pipen i akvariet och råkade komma åt mh armaturen med pannan och då PANG!!!

Fick mig en rejäl stöt och chockad ringde jag svärfar, som är elektriker. Han kom på störten och började mäta. Vi hittade boven fort och den var en av mina koraliapumpar som levererade smaskiga 177 Volt!!!!!!! Passade samtidigt på att testa min andra koralia och den levererade 45 Volt. Här kommer en liten film och en bild.

http://www.gavle.to/~sandra.waern/MOV00079.3GP (skulle inte filmen fungera så kan ni ladda hem den)

Ta och mät era pumpar och/eller prarta med återförsäljaren och byt ut den!!!!

post-2911-14468915059592_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Andreas, jag kan inte se filmsnutten, så jag undrar hur du mätt upp 177 resp 45 volt

mellan akvariet och vad?

Det finns induktionsspänning runt alla el-prylar i karet så man får nog 20-50V oavsett vilka pumpar,värmare (troligen också pga. skillnader i jordpotential) när man mäter med en vanlig voltmeter mot "jord" i akvariet

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lite offtopic, men ändå...Min pappa lade pannan mot en elcentral för elstängsel och fick en smäll, han svimmade av och blev liggande en lång stund! Nu vet vi inte vad det var för styrka i stöten, men tänk om man svimmade med huvudet ner i akvariet...:död:

Kanske bäst att aldrig ha pannan i kontakt med armaturen. Bara en varning om "worst case scenario"

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Andreas, jag kan inte se filmsnutten, så jag undrar hur du mätt upp 177 resp 45 volt

mellan akvariet och vad?

Det finns induktionsspänning runt alla el-prylar i karet så man får nog 20-50V oavsett vilka pumpar,värmare (troligen också pga. skillnader i jordpotential) när man mäter med en vanlig voltmeter mot "jord" i akvariet

So sagt min ärfar är elektrikern, jag ve inte riktigt. Hittade at koralian var felet, tog ur den och la den i en pastbalja. Satt igång den och mäte i vattnet och jord?..

mvh

a

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur mätte du för att få 177 Volt ?

(det behöver inte vara "fel", bara för att du har 177 Volt...

....orkar inte förklara allt om detta just nu...)

Var det mellan vattnet och jordstiftet i vägguttaget ? Eller var det mellan vattnet och Mh armaturen ?

Kan det vara Mh armaturen som är spänningsförande och inte pumpen i förhållande till vägguttagets jord potential ?

Har Koralia-pumpen resp. Mh armaturen jordad kontakt ?

Är dom ansluten i ett jordat eller ojordat uttag ?

Vad har du för spänning mellan Mh-armaturen<=>jordstiften i vägguttaget och vattnet<=>jordstiften i vägguttaget.

Jag själv får alltid en "kyss" när jag håller i Mh armaturen och vidrör vattenytan,

detta är inte något fel ,enligt SE/CE märkningen, men visst är det obehagligt....

Fick nyss en rejäl kyss av den otrevliga varianten när jag höll på att att "natta" akvariet.

Matade lite och fyllde på lite avdunstat vatten med en metallkanna. Doppade ner pipen i akvariet och råkade komma åt mh armaturen med pannan och då PANG!!!

Fick mig en rejäl stöt och chockad ringde jag svärfar, som är elektriker. Han kom på störten och började mäta. Vi hittade boven fort och den var en av mina koraliapumpar som levererade smaskiga 177 Volt!!!!!!! Passade samtidigt på att testa min andra koralia och den levererade 45 Volt. Här kommer en liten film och en bild.

http://www.gavle.to/~sandra.waern/MOV00079.3GP (skulle inte filmen fungera så kan ni ladda hem den)

Ta och mät era pumpar och/eller prarta med återförsäljaren och byt ut den!!!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har Koralia-pumpen resp. Mh armaturen jordad kontakt ?

Är dom ansluten i ett jordat eller ojordat uttag ?

Jag pratade en gång om jordat/ojordat med en släkting som är elektriker. Han sa att om allt i samma rum är ojordat (el. jordat) är det ok, men det är värre om t ex bara en sak är jordad. Det är när man kommer i kontakt med både en jordad och en ojordad apparat samtidigt som det börjar hända grejer.

Det kanske säger sig självt (?), men jag hade inte tänkt så mycket på det innan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Detta är inte helt korrekt, då det finns andra jordpunktsreferenser än vägguttagen i ett rum ex. element.

Har du en utrustning som är gjord med jordat kontakt och sedan ansluter den till ett ojordat uttag,

så kan du få en stöt och du lägger ena handen på chassit och andra handen på ditt element.

Jag hade en PC som var på detta sätt!

Jag hade min PC på mitt skrivbord som var placerad vid fönstret (precis ovanför ett värmeelement).

När jag skulle typ byta CD-skivan och hade ena foten på elemetet, så fick man sig en strömstöt varje gång.

Klart irriterande.

Jag pratade en gång om jordat/ojordat med en släkting som är elektriker. Han sa att om allt i samma rum är ojordat (el. jordat) är det ok, men det är värre om t ex bara en sak är jordad. Det är när man kommer i kontakt med både en jordad och ojordad apparat samtidigt som det börjar hända grejer.

Det kanske säger sig självt (?), men jag hade inte tänkt så mycket på det innan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Med dagens digitala voltmätare med väldigt hög impedans (> 10 Mohm),

så kan få väldigt konstiga mätvärden (i volt) även fast det inte är något "fel" i utrustningen.

Därför bör man mäta läck-spänningen med en viss belastning(ex. 20 kohm), använda analoga voltmätare (dessa har typ 20 kohm resistans) eller att man mäter strömmen istället för volt.

Det inte ovanligt att man typ får 1/2 matningspänningen på utrustning (ex. PC chassi)

som inte ansluts till jordat uttag när man använder ett digital mätinstrument.

Detta beror på att lasterna (ex. PC, pumpar) inte är rent resistiva,

utan lasterna är även kapacitiva och induktiva.

Utrustningen (ex. PC, pumpar) blir typ som en antenn som överför energi (elektromagnetisk) och

man får en typ av läckström.

So sagt min ärfar är elektrikern, jag ve inte riktigt. Hittade at koralian var felet, tog ur den och la den i en pastbalja. Satt igång den och mäte i vattnet och jord?..

mvh

a

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...