Gå till innehåll

varför varierar alltid KH så lätt, men ej kalcium


jonasroman

Rekommenderade inlägg

Frågan som tråden ställer är en av de vanligaste problemen vi läser här, rörande calcium o kh problem. Oftahandlar de om ett kh som har svårt för att stiga, med samtidigt hyffsade kalciumvärden.

Jag tror detta med balanserade värden lite kan missupfattas. Eftersom jag själv alltid tjatar om de här, och under stundom blir missuppfattad, låt mej få dela med mej av de som i alla fall för mej va en aha upplevelse första gången jag läste de.

För de första: när vi talar om balanserade värden så är de tillsatserna och förbrukningen vi pratar om, inte själva vattnet. För havsvattnet är inte balanserat (Lasse, dina tankar är rätt där). Där finns betydligt mer Calcium än karbonater! Om allt Calcium på 410ppm skall användas upp går de åt 57.4 i KH för att de skall ske!

Begreppet balanserade värden kommer in först när vi talar om förbrukningen o ftillsättning av dessa värden. De sker på ett balanserat sätt. Om alkaliniteten sjunker en KH enhet, till följd av bildning av kalk, så sjunker calcium med 7.8 ppm. Dvs en rätt så stor KH minskning, men mkt blygsam ca minskning. Tillsättningen skall vara i samma proportion, dvs för varje KH enhet vi höjer, måste vi höja Calcium med 7.8 ppm. Detta sker när vi använder en balanserad tillsättningmetod såsom Balling, Kalkreaktor eller kalkvatten.

Om man tänker på vilket överskott av calcium i förhållande till karbonater som råder, så förtår man enklare varför KH varierar så lätt o så snabbt, medans kalcium ligger ganska stabilt.

De jag vill trycka på är att betydligt oftare än vi tror, så skall man även vid förhållanden med lågt KH tillsätta enligt en balanserad metod, därför att en rätt så betydande KH stegring ger ganska blygsam Ca stegring enligt ovan.

Slutsats: Vid låga kh problem, låt oss inte frestas i första taget att bara tillsätta karbonater, utan även i denna situation, använda en balanserad lösning, allt beroende på att vi från början i ett saltvatten har ett underskott på karbonater jämfört med calcium, och därmed ser hur en hyffsat stor förändring i KH ger en mkt liten förändring av Ca.

/Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...