Gå till innehåll

Flytta Rhodactis


soylentgreen

Rekommenderade inlägg

Hur kan jag flytta min rhodactis som sitter under min sten med zoanthids? Den har växt så stor att den vält ner stenen på sanden. Den sitter stadigt under stenen och verkar frodas i alla fall om man tittar på hur mycket den har växt.

IMG_0630_3.jpg

Vill inte störa den i onödan men jag tror att den skulle komma mer till sin rätt med sin egen sten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ta en bordskniv och skrapa loss den, se till att få med lite stenfraggment, om det är möjligt. Då är det bara att limma fast den på en annan sten med superlim.

Får du inte med något stenfraggment eller finner det allmänt svårt att få den att fästa så sätt ett glas över den och den sten du vill få den att fästa på, så blåser den inte bort i strömmen och fäster inom kort... Gummiband el tandpetare runt resp. igenom den funkar också...

Ta det så försiktigt du kan, men tänk på att de är härdiga och klarar det mesta...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den verkar klara sig eftersom den har blåsit upp sig lite nu.

Men en molly blev sjuk dagen efter och flytt till karrantänskaret hjälpte inte. flyttade alla tre som bettede sig lite underligt men bara en klarade sig inte, övriga fskar var obesvärade (clarki och 6-line wrasse). Eftersom vattenvärdena var bra (amonium och nitrit) så antar jag att knapparna eller rhodactisen har avgett gift eller att de provat äta de små bitar som lossnat av mucusen/rhodactisen. bytte lite vatten och satte in kol för säkerhets skull men det verkar inte vara några mer bekymmer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...