Gå till innehåll

Aktivt kol - kan det släppa metaller etc


mekl

Rekommenderade inlägg

Hej! Då jag började med denna hobby för snart två år sedan så fick jag höra att "dåliga" kolsorter kunde vara järnbaserade, att de släppte järn i karet med katastrof som följd. För att slippa detta så har jag bara köpt aquamedics aktiva kol för saltvatten, den är i formen av pellets vilket jag kan verkligen rekommendera, dessa pellets gör att "genomrinningsförmågan" (konstigt ord!) är mycket bra och att dessa pellets fungerar som utmärkt plats för denitrifikationsbakterier att fästa på. Så jag har fyllt på mina nätpåsar med ny kol för att sen varje halvår, ungefär, byta all kol o börja om. Detta för att jag tror att dessa nätpåsar blir extremt fina filter men att jag inte vågar ha dem kvar hur länge som helst, ifall de skulle börja släppa ifrån sig de ämnen, gifter från koraller som de har absorberat. Kan vara jag som är hispig och har fel men så har jag gjort och det har fungerat!

Hoppas detta svar hjälper dig!

Mvh

Dave

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hej

järn har jag aldrig hört att kol släpper från början, men däremot innehåller kol fosfat som de släpper ut direkt. En del tillverkare har urlakat fosfaten någorlunda, men de finns nog inget kol som inte släpper lite lite fosfat. Fauna marine kol tror jag inte är urlakat på fosfat alls, men där har man lagt i lite aluminiumhydroxidpellets för att absorbera fosfaten, enligt vad jag läst från fm själva.

metaller o tungmetaller binds till ditt kol, samt gulämnen, humus, o organiska partiklar. kolet blir till slut mättat o då släpper de tillbaka ämnena till vattnet! kör man med kol tror jag man skall byta så ofta att man inte ser nån stor skillnad i vattnets klarhet vid bytet, dvs minst en gång i månaden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...