Gå till innehåll

Bubblor


Skinner

Rekommenderade inlägg

Jag har småbubblor som far runt i karet, men lyckas inte komma på var de kommer ifrån. Jag ser inga bubblor som blåser ut från returen, och min sump har dubbla bubbelfällor. (Se bild).

I övrigt har jag två nanonstreams för cirkulation. Kan de orsaka småbubblor?

Finns det någon annan tänkbar källa?

/ Johan

post-1271-14468915074036_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vart har du skummaren (om du har någon) Kommer det in bubblor i din returpump (om den är hyfsad stark) så kommer en del mer syre och kväve att överlösas i tryckledningen (på grund av att ökat tryck ökar lösligheten för gaser i vattnet) Ur utblåset kommer du inte se några bubblor men när detta vatten (med överlöst gas vid normala tryckförhållanden) kommer ut i atmosfäriskt tryck så kan inte vattnet hålla gaserna utan de kommer att "fällas" ut som mikrobubblor (det behövs inte mycket luft in i pumpen för att detta skall ske). Detta kan också inträffa om man har en torruppställd pump med läcka på sugledningen. Detta är ett scenario - för att kunna svara på ett annat scenario behöver jag veta om mikrobubblorna varierar under dygnet och på hur din temperatur varierar.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för svaret Lasse!

I mittenfacket sitter en pump som går till UV och skummare, och sedan tillbaka ner i "från karet"-facket. Eventuella bubblor från den borde altså vara borta.

Returpumpen står under vatten, med kanske 5 cm till ytan från intaget. Jag antar att det skulle kunna virvla ner lite luft från ytan... Jag skulle kunna sätta en vinkel på intaget så att den tar allt vatten från botten. Förutsatt att din teori stämmer borde väl det hjälpa...

Jag har inte sett att det skulle vara någon större förändring på mängden bubblor morgon/kväll.

/ Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag frågade om det var variationer därför att vid något tidigare tillfälle var det en person som just skrev att det var mer bubblor kvällstid och efter lite detektivarbete kom vi fram till att temperaturen också varierade med ca 2 grader mellan morgon och kväll. Den lilla gradskillnaden (med högre på kvällen) var svaret eftersom han låg på 100 procent mättnad redan på morgonen och syrgasproduktionen från alger plus att temperaturen steg (högre temperatur innebär att vattnet kan hålla mindre del gas vid 100%) gjorde att han fick det fenomenet att mikrobubblor uppstod på kvällen. Försök med en vinkel men som jag sa tidigare så behövs inte mycket luft för att få effekten. Har du någon temperaturskillnad på sump och kar?

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om returen är i "orginal" utförande så finns ett litet säkerhetshål högt uppe på den. Du har inte vattenytan så lågt att den börjat suga in luft den vägen?

Hmmm... Jag kör barebottom. Annars var det en bra tanke. Jag misstänker att det smyger in luft någonstans i returen. Ska prova lite alternativ, exempelvis att tillfälligt köra med slang hela vägen och se om det tar bort bubblorna.

/ Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om returen är i "orginal" utförande så finns ett litet säkerhetshål högt uppe på den. Du har inte vattenytan så lågt att den börjat suga in luft den vägen?

Hej Christer,

Returen är helt i original. Avrinningen hålls på plats av den lilla slangstumpen som du hade. (Vet inte om du minns.) Sitter hålet högst upp i skarven mellan krökarna, eller är det någon annanstans?

/ Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Christer,

Returen är helt i original. Avrinningen hålls på plats av den lilla slangstumpen som du hade. (Vet inte om du minns.) Sitter hålet högst upp i skarven mellan krökarna, eller är det någon annanstans?

/ Johan

Hålet sitter högt upp på baksidan av reuren. Det är till för att inte onödigt mycket vatten ska sugas ned i sumpen om returpumpen stannar. Vid "normalhög" vattennivå är hålet under vattnet men om du av någon anledning sänkt vattenytan så skulle hålet möjligen vara ovanför ytan och kanske kunna suga luft. Långsökt men............

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...