Gå till innehåll

lite råd


Thomas141

Rekommenderade inlägg

Hej

Nu drar jag i gång igen, jag har varit utan kar i två år sålde av tidsskäl nu börjar abstinensen komma...

När jag körde sist så gjorde jag nog rätt många fel, men vis av erfarenhet så tänkte jag planera min uppstart denna gång och försöka välja strategi.

Målet är att få ett lättskött kar som kan klara sig utan tillsyn i en vecka. Jag har ett gammalt hus och jag har tidigare haft problem med kallras så hur gärna jag än vill så tänkte jag nöja mig med lysrör och mjukisar. Detta för att slippa avdunstning. Tanken är ett specialbyggd borrat hörnkar på runt 400L scummare blir en aquaCare 700 A, Hade en sådan sist och var kanon nöjd. That is about it allt annat är för förhandling ;-)

Sist hade jag problem med KH och CA värden de kanibaliserade på varrandra och jag använde mig av calcium salt. Funderar på att tänka om och köra en reaktor hur ser ni på det eller finns det alternativ.

Sedan hur är det med nitratfilter, sist körde jag en auqa car NF och det var ett dj.. strul ingen droppe eller stråle och en ilsken sambo som tyckte det luktade apa och jag får för mig att det kan inte vara bra för karet att det läcker ut en massa svavelväten i karet.

Finns det något bättre sätt att få ned nitratet ( är lite av en fiskoman och tycker om när det rör sig) Hört talas och försökt att förstå den nya metoden vad den nu hette, men jag känner att 10% vattenbyte i veckan är nog inget för mig.

Hur är det med lysrör finns det något alternativ så man minskar avdunstningen ändå kan ha stenisar?

Sist men inte minst finns det någon snygg hög färdig hörnmöbel runt 90 med plats för underkar som ni känner till som är färdig, kostar skjortan om en möbelsnickare skall bygga en åt mig.

Tackar för all info jag kan få

MVH

Thomas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sedan hur är det med nitratfilter, sist körde jag en auqa car NF och det var ett dj.. strul ingen droppe eller stråle och en ilsken sambo som tyckte det luktade apa och jag får för mig att det kan inte vara bra för karet att det läcker ut en massa svavelväten i karet.

Finns det något bättre sätt att få ned nitratet ( är lite av en fiskoman och tycker om när det rör sig) Hört talas och försökt att förstå den nya metoden vad den nu hette, men jag känner att 10% vattenbyte i veckan är nog inget för mig.

Om du är fiskoman så bör du kanske tänka om vad gäller vattenbyten och nitratfilter. Täta vattenbyten rekommenderas starkt om man har mycket fisk. Och det är ju just för fiskar som man i första hand även skall satsa på nitratfiler.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

Sist hade jag problem med KH och CA värden de kanibaliserade på varrandra och jag använde mig av calcium salt. Funderar på att tänka om och köra en reaktor hur ser ni på det eller finns det alternativ.

de finns två alternativ: kalkreaktor eller Balling. De senare är att man tillsätter kalcium o karbonater på kemisk väg med puler eller lösningar, de förstnämnda känner du säkert till. Finns trådar om respektive metod, dess för o nackdelar.

Sedan hur är det med nitratfilter, sist körde jag en auqa car NF och det var ett dj.. strul ingen droppe eller stråle och en ilsken sambo som tyckte det luktade apa och jag får för mig att det kan inte vara bra för karet att det läcker ut en massa svavelväten i karet.
nitratfilter är npg lite på väg ut. idag kan vi bemästra nitrat med att dosera kolväte direkt i akvariet, ofta ihop med att dosera bakteriekulturer. Då göder vi dom bakterier som sedan käkar upp nitraten (o fosfaten).
Finns det något bättre sätt att få ned nitratet ( är lite av en fiskoman och tycker om när det rör sig) Hört talas och försökt att förstå den nya metoden vad den nu hette, men jag känner att 10% vattenbyte i veckan är nog inget för mig.
nitrat, se ovan. vattenbyten är inte till för att exportera näringsämnen eftersom vi har bättre metoder för de idag. vattenbytena är till för att ersätta förluster av spårelement samt rätta till jonobalans. Dvs du måste byta vatten, oavsett vad du har i akvariet, men slarv med detta märks tidigare o tydligare i ett akvarium med koraller.

Hur är det med lysrör finns det något alternativ så man minskar avdunstningen ändå kan ha stenisar?

du kan ha alla typer av koraller, även ljuskrävande sps, med enbart lysrör. dagens smalare lysrör, sk T5, har högre effekt än dom gamla, o den gamla regeln 1 watt per liter gäller inte. Karets mått bestämmer, där ett djupt kar(avståndet mellan fram o bakruta) naturligt måste ha fler rör. man sätter in i princip så många rör man hyffsat lätt får plats med..de innebär oftast mellan 4-6 st. Wattalet bestäms av längden på karet så de ger sej automatiskt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...