Gå till innehåll

Vad hittar fungian på?


Dimorb

Rekommenderade inlägg

Har möblerat om i akvariet och då naturligtvis flyttat ut alla korallerna för att de inte skulle skadas.

Nu, efter någon vecka, när korallerna är tillbaka på lite andra platser har vissa börjat reagera lustigt.

Oroligast är jag för min fungia som är ögonsten i karet i vanliga fall.

Den är aldrig uppblåst under dagen endast på kvällen fyller den sig lite och tentaklerna kommer ut. Så var den inte innan.

Tycker att delar av den, på kanten, har blivit lite vitare än innan men är inte säker. Att den har tappat färg kan man iallafall konstatera. Den har fortfarande samma färg längst ner runt om själva "basen" men uppåt in mot ögat har den börjat tappa färg och börjat bli vitare.

I vilket fall som helst så är jag mest orolig för att den inte har sina tentakler ute under dagen. Därför undrar jag ifall någon har en aning om vad som kan ha stört den eller vad som håller på att hända med den.

Den har aldrig suttit i något nämnvärt starkt ljus men klarat sig bra ändå för tillfället sitter den nästan exakt som innan flytten. Möjligtvis har den aningen starkare cirkulation.

Funderade på att flytta upp den och lägga den på någon stor ls. Låter det som en korkad idee?

Mycket tacksam för svar.

mvh Andre

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min erfarenhetav fungia är att de kan bli ganska "tjuriga"vid för kraftig cirkulation och inte riktigt vill expandera som när den mår bra. Hur länge har den varit placerad på sin nya plats? Om det bara är någon eller några dagar kan det bara vara lite acklimatiseringsstress, dvs att den inte vant sig vid de något förändrade förhållandena. Om problemet pågått under en längre periodskulle jag försöka placera den på en plats med mindre cirkulation och se om den trivsbättre där.

Det vita vid "munnen" är det skelettet som har börjat synas eller bara en färgförändring?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...