Gå till innehåll

Livslängd?


Mattias Malmö

Rekommenderade inlägg

Hur länge lever olika djur man kan stoppa i? Finns det nån som hittat en bra resurs där man kan kolla upp sånt - i de böcker och websajter jag läst står det sällan. Ibland kan det stå att nåt djur har kort livslängd eller typ "lever i många år". Finner det lite märkligt att jag har så svårt för att hitta ett referensverk för hur om man ska förvänta sig att en räka/fisk/sjöborre/snigel/whatever förväntas kola av naturliga orsaker 1 år efter inköp eller inte...

Nån som vet nån bok eller webplats som de kan tipsa om?

Eller nån som kan ge lite generella riktlinjer för några av de vanligaste sorterna (sniglar/räkor etc) eller arterna?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är just det med generella riktlinjer som kan vara svårt. Ofta byter djur ägare ett par gånger i sitt liv, först från det vilda, sedan hos handlare och sedan hos en eller flera akvarister. Det kan vara svårt att ha koll på hur gammalt ett djur är då om man inte har det från början så at säga. Sen är skötseln av akvariet en del i det hela också, ett bra skött akvariem kan ha bra förutsättningar för att hålla djur rätt så länge, men om man inte sköter det så kan ju djuren fara illa och dö i förtid så att säga. Studier på småfisk och deras livslängd är nog inte lika vanlig iheller som på tex hajar eller fiskar i större storlekar. Räkor är nog precis lika svårt om inte svårare då det har med hållbarheten på deras skal att göra också. De behöver ju Kalsium för att bygga upp och kunna ömsa sitt skal.

Hoppas det gav något. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Livslängd på räkor räknas nog normalt till ett par år, så även sniglar - men sedan finns det dom som lyckas ha dessa betydligt längre tid - vi vet normalt inte hur gamla djuren är när dom säljs, även om storlek kan ge en viss indikation, så jag jag tror att livslängden på djuren till största delen avgörs av vem som äger dom.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är pga det där med att det beror på mig hur länge de lever som gör att jag tycker frågan är intressant. Låt oss säga att jag köper 5 eremiter eller sniglar av samma art och alla dör inom ett år. Om livslängden är ca 1-2 år så kanske jag inte behöver oroa mig för att jag gör nåt fel. Men om förväntad livslängd är 4-5 år för de arterna så bör jag nog rannsaka mig själv för att se vad jag kunde gjort annorlunda så att säga...

Så jag skulle vilja ha nån indikation för att jag som nybörjare kan upptäcka om jag har problem eller inte. När jag sen om ett tag skaffat mina första djur kanske jag kan fråga här, typ jag har köpt 3 eremiter av typen så och så och nu har alla dött efter si och så lång tid och är det normalt eller har jag gjort bort mig? Det kanske är lättare att svara på om andra har större erfarenhet av specifika arter...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 år senare...

Centropyge bicolor brukar leva i ungefär 4-7 dagar hos de flesta nybörjare. :)

Men om den väl trivs och har det bra så kommer det nog att dröja innan den dör av naturliga orsaker. Försök fånga den på natten eller prova med någon slags fälla.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Centropyge bicolor brukar leva i ungefär 4-7 dagar hos de flesta nybörjare. :)

Men om den väl trivs och har det bra så kommer det nog att dröja innan den dör av naturliga orsaker. Försök fånga den på natten eller prova med någon slags fälla.

hehe fan att man inte ska lyckas med nått som nybörjare ;) ja han har hängt med sen mitt första karet jag starta för 3 år sen. har lagt in en fälla nu så vi får se hur det går! om jag fångar den är det någon som vill ha den så är det bara att hämta :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...