Gå till innehåll

circulationspump varierad styrka eller konstant?


solwretep

Rekommenderade inlägg

Hej allihopa! Jag har ännu inte köpt något saltvattensakvarium utan jag är i planeringsstadiet (sedan ca 6 månader)... Jag har köpt den där svenska nybörjarboken som jag glömt vad den heter (den vanliga som brukar rekommenderas) och läst rätt mycket i den. Jag läste på ett inlägg nyss att det är fördelaktigt med pumpkapacitet på uppemot 100 gånger akvarievolymen vilket låter väldigt mycket. Men hursom så undrar jag ifall man bör ha ett circulationssystem där styrkan varierar ?

Dessutom så undrar jag ifall circulation på 20-100 gånger är något generellt eller om det är artspecifikt. Vissa arter mår kanske inte bra av för starka strömmar heller?

Det som mitt blivande akvarium kommer innehålla är säkert en mix av allt möjligt (både fisk och olika koraller / anemoner) då jag är nybörjare och vill prova det mesta. Finns det något tummått för pumpkapacitet då jag inte vet från början vad som kommer finnas i akvariet efter ett halvår :) ?

Tack för en grym hemsida och ett grymt forum!

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

generellt brukar man prata om 10-20ggr, kanske ända upp till 30ggr - men det beror av vad du ska ha i burken.

det är en fördel att ha en varierad cirkulation (flera utlopp), gärna kombinerat med någon form av vågsimulation, vilket finns både mekaniska och elektroniska varianter av.

Vissa arter trivs bäst i lägre cirkulation (sjöhästar t.ex), medan vissa stenkoraller behöver högt vattenflöde

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...