Gå till innehåll

Bänk och akvarium? Snyggt och "billigt"


solwretep

Rekommenderade inlägg

Hej! Jag letar lite efter en snygg akvarie-möbel-kombination. Jag hade tänkt mig "några hundra liter", kanske mellan 250-500. Akvariet behöver inte vara särskilt märkligt, men bänken (gärna med sumpmöjligheter) måste nog vara rätt snygg med tanke på min sambo.

Går det att köpa någon snygg och billig "ikea-style" bänk? Eller finns det någon som tillverkar snygga bänkar här i sverige?

Jag tänker mest på hållfastheten när det gäller ikea. Finns det några generella tumregler när det gäller hållfasthet om man inte köper en dedikerad akvariemöbel?

hittade denna: http://www.cupargardencentre.co.uk/acatalog/Osaka.html ... Finns den att köpa i sverige?

Vart hittar man de billigaste akvarierna?

mvh

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

just det akvariet du har i länken finns på BLdiskus i skåne.. sett det live där..

ett tips..

Hej! Jag letar lite efter en snygg akvarie-möbel-kombination. Jag hade tänkt mig "några hundra liter", kanske mellan 250-500. Akvariet behöver inte vara särskilt märkligt, men bänken (gärna med sumpmöjligheter) måste nog vara rätt snygg med tanke på min sambo.

Går det att köpa någon snygg och billig "ikea-style" bänk? Eller finns det någon som tillverkar snygga bänkar här i sverige?

Jag tänker mest på hållfastheten när det gäller ikea. Finns det några generella tumregler när det gäller hållfasthet om man inte köper en dedikerad akvariemöbel?

hittade denna: http://www.cupargardencentre.co.uk/acatalog/Osaka.html ... Finns den att köpa i sverige?

Vart hittar man de billigaste akvarierna?

mvh

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Mät akvariumet, tex så är ditt akvarium 180cm lång och 60 cm djupt. åk till ikea och köp stommar för underskåp, i exemplet 3st 60cm underskåp, luckor och en bänkskiva så du får en kraftig skiva som akvariumet står på. slå ihop stommarna, sätt en 2tum4 i varje hörn plus på mitten(syns inte när luckorna är stängda) gör sedan en sockel av tex 2tum4. Detta kostar ca 1500kr och är anpassningsbart och praktiskt. Har gjort precis denna setup själv, därför vet jag priserna.

MVH Danne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mät akvariumet, tex så är ditt akvarium 180cm lång och 60 cm djupt. åk till ikea och köp stommar för underskåp, i exemplet 3st 60cm underskåp, luckor och en bänkskiva så du får en kraftig skiva som akvariumet står på. slå ihop stommarna, sätt en 2tum4 i varje hörn plus på mitten(syns inte när luckorna är stängda) gör sedan en sockel av tex 2tum4. Detta kostar ca 1500kr och är anpassningsbart och praktiskt. Har gjort precis denna setup själv, därför vet jag priserna.

MVH Danne

Hej! Kan du länka till produkterna på IKEA? Jag har letat efter både stomme och underskåp men hittar inte något passande.. Tipsa gärna om lämplig skiva.

Vad menas med en 2tum4? länk!

vad menas med en sockel av 2tum4?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

Dom finns under kök: tex: http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/S99809535 , bara att välja luckor till. Reglarna 2"4 köper du på ett byggvaruhus och kapar till och förstärker invändigt med + en sockel i underkant av skåpen.

Edit: 2"4 menas att regeln är 4" bred och 2" tjock

Jag använder också bänkskåp från Ikea till mitt akvarium

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Såg ett 400liters Juwel Rio på blocket i stockholms området igår för 2200kr.

Det kan inte bli billigare än så om man vill ha det snyggt.

Jag var för några år sedan på g att köpa köksinredning från ikea för att bygga bänk med.

Men det blev riktigt dyrt när alla delar var ihopräknade.

Mvh Lucas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tack maca för en bra utveckling av mitt svar :P

med sockel menar jag vad man brukar kalla för en sparklåda, alltså en 16cm hög "ram" som sitter under skåpen, som du har i köket för att du inte ska slå i tårna :) det ger även ett bättre helheltsintryck på bänken, enligt mitt tycke iaf.

MVH Danne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mät akvariumet, tex så är ditt akvarium 180cm lång och 60 cm djupt. åk till ikea och köp stommar för underskåp, i exemplet 3st 60cm underskåp, luckor och en bänkskiva så du får en kraftig skiva som akvariumet står på. slå ihop stommarna, sätt en 2tum4 i varje hörn plus på mitten(syns inte när luckorna är stängda) gör sedan en sockel av tex 2tum4. Detta kostar ca 1500kr och är anpassningsbart och praktiskt. Har gjort precis denna setup själv, därför vet jag priserna.

MVH Danne

ok tack för tipsen! Har lite frågor!

När du bygger de tre stommarna och ställer dem på rad efter varrandra:

låter du då de 2 "innerväggarna" utebli så att man får plats för sump och utrustning? Alltså såhär:

______

|_ _ _|

istället för såhär:

_______

|_|_|_|

Följdfråga: De 2tum4 som jag stadgar upp med;

skall de vara i varje hörn (och en i mitten) på varje enskild stomme.

Eller menar du att det totalt på hela bygget skall vara ett i varje hörn (och en i mitten) dvs totalt 5 styck.

Behöver bänkskivan vara i något speciellt material för att hållfastheten skall vara god? Det diffar ju en del i pris på de olika :)

Tack för all hjälp, säkert nyttigt för andra nybörjare också!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Såg ett 400liters Juwel Rio på blocket i stockholms området igår för 2200kr.

Det kan inte bli billigare än så om man vill ha det snyggt.

Jag var för några år sedan på g att köpa köksinredning från ikea för att bygga bänk med.

Men det blev riktigt dyrt när alla delar var ihopräknade.

Mvh Lucas

Tack för tipsen. Tyvärr så har jag inte råd att köpa det idag på grund av semester till indien nästa vecka, men kanske om två löningar :) Det lär ju iof dyka upp fler anbud!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...