Gå till innehåll

Dags att köpa vattentester..


Alessandro

Rekommenderade inlägg

Nitrit: stadie av förutnelse, ammoniak övergår till nitrit. Nitrit e mkt giftigt. Folk pratar om nitritspik i början, den ska få passera sen kan man fundera att sätta i levande djur i karet.

Nitrat: av nitrit bildas nitrat, detta ger "mat" till alger och koraller i samband med ljusenergi.

Fosfat: är slarvigt utryckt även det "mat", eller gödsel. Ha lågt värde, helst noll. Helst innan du börjar tända lampa/lampor för länge. Annars risk för alginvasion (vissa stadier av alger är normal vid uppstart!)

KH: karbonathårdhet, PH (surhetsgrad) reglerar sig genom att använda KH därför måste detta kontrolleras och buffras (tillsättas)

CA: Calcium, detta bygger koraller sina skelett av, värde runt 420 är bra.

MG: Magnesium som också är en viktig byggsten. Detta förbrukas inte så fort som Ca, men detta värde runt 1280 måste fixas först, sen höjer man Ca och kh.

PH: Surheten i karet, mycket viktgt att ha stabilt då djuren annars mår dåligt och kan dö.

kanse inte vad du frågade efter men en liiiten kort sammanfattning, dessa prover är minimum anser jag. Sen som Calle skriver, saltmätare har du? jag rekommenderar pen-flöte mätaren, sen gäller det förstås att ha en termometer: Salthalten varierar med värmen. 1.022 i salthalt vid 26 grader är lägre än salthalten vid ex 22 grader, då molekylerna står tätare och viskositeten ökar. Så ska du sen blanda salt tänk på: saltmätare och SAMMA temp!

Sen detta med märke: Salifert har jag funnit varit de bästa testerna, Tropic marines KH är också ok, medan deras Ca/Mg är lite omständig.

Lycka till :)

Dave

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När du skall köpa termometer så plocka fram alla som finns på hyllan, sedan väljer du den som visar genomsnitts tempen. Jag upptäckte själv för ett tag sedan att jag hade en termometer som visar 2 grader mer än vad det verkligen var, lite snopet och mycket klumpigt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Detta är i min egen prio-ordning (om man nu kan göra detta....)

1) KH

2) Fosfat

3) Nitrat

4) Ca

5) Mg

6) PH

7) Nitrit

PH & Nitrit skulle du ev. kunna hoppa över i början....men du kommer att sakna dom till slut....

Beror ju på vad du planerar att ha i karet.

Men "standard" är väl:

Nitrit

Nitrat

Fosfat

KH

CA

MG

PH

Det vanligaste är att folk kör med saliferts tester, men det finns bättre, då är dock prislappen oftast högre.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...