Jocke Postat 7 augusti 2004 Dela Postat 7 augusti 2004 Tjenare!Kan man koppla på UVC på returpumpen ifrån sumpen.Blir det samma effekt på det som om man skulle ta vattnet från huvud karet direkt till UVC och tillbaka till karet.Hur har ni gjort?.MVH Jocke Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Niclas Postat 7 augusti 2004 Dela Postat 7 augusti 2004 Jag kör bara i akvariet med egen pump, det är ju också ganska noga med att man pumpar varken mer eller mindre igenom den för att upprätthålla 100% funktion. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Jocke Postat 15 augusti 2004 Författare Dela Postat 15 augusti 2004 Finns det någon som kör sitt UV på returpumpen?. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
vahagn Postat 15 augusti 2004 Dela Postat 15 augusti 2004 Hej!Blir det inte mindre bra att köra från sumpen än från huvudkaret? Jag tänker främst på att de flesta har refugium i sumpen och har man UVC på vägen upp till karet så kommer den att döda en massa kräftdjur och annat liv, utöver de tilltänkta skadliga, om man placerar UVC:n via returpumpen.Sen, som Niclas skriver, blir flödet förmodligen för stark om man kör den via returpumpen, och UVC:ns effektivitet sjunker rätt så markant då vattnet flödar alldeles för snabbt förbi lampan.Alla de fall jag har sett och läst på nätet har sina UVC i sumpen efter skummaren och innan refugiumet.Mvh,/Vahagn Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
zippo Postat 15 augusti 2004 Dela Postat 15 augusti 2004 hej ja att sätta UV-C på samma rör som returpump är inga problem "ett Theller en Y koppling med kran fixar det så att du kan ställa rättflöde till UV-C men som andra har påpekat det är nog inget braställe att sätta den på Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Jocke Postat 15 augusti 2004 Författare Dela Postat 15 augusti 2004 Är det nödvändigt att man tar vattnet från huvud karet eller kan man köra med en pump som ligger i sumpen som pumpar till uv och sen tillbaka till sumpen?. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.