Peppz Postat 24 februari 2008 Postat 24 februari 2008 Ser att ögonen på en av mina kirurger (Ctenochaetus tominiensis) ser konstiga ut, typ som när mina sötvattensfiskar fick glosöga en gång i tiden. Finns denna sjukdommen i saltvatten? Isf. hur behandlar man den?Tackar på förhand för svar. Citera
crille Postat 24 februari 2008 Postat 24 februari 2008 det är nog en skada den fått, men fiskars ögon verkar ha en otrolig läkningsförmåga, det brukar försvinna på en vecka Citera
Peppz Postat 24 februari 2008 Författare Postat 24 februari 2008 det är nog en skada den fått, men fiskars ögon verkar ha en otrolig läkningsförmåga, det brukar försvinna på en veckaÄr ju som konstigt om de är en skada för båda ögonen står ut på exakt samma sätt :/ Citera
Capote Postat 24 februari 2008 Postat 24 februari 2008 Visst finns det hos saltvattenfiskar också. Här är några förslag på behandlinghttp://saltaquarium.about.com/cs/compldiagnodisease/a/aa053001.htm Citera
daniel_i_malmö Postat 24 februari 2008 Postat 24 februari 2008 Är ju som konstigt om de är en skada för båda ögonen står ut på exakt samma sätt :/Om det skulle vara en skada, dvs ett trauma, måste det vara ett trauma som ger generell svullnad i fiskens huvud. Annars hade inte båda ögonen stått ut.Att båda ögonen står ut på en fisk är ett symtom på ödem, dvs svullnad. Det kan vara ödem i själva ögat, eller i vävnaden under ögat. Eftersom fisken huvud är hårt och inte ger med sig blir det genom ögonhålorna den svullna vävnaden putar ut. Vad ödemet är ett symtom på kan man inte säga tvärsäkert utifrån bara detta symtom, men hos sötvattensfiskar brukar man ofta skylla på bakterieinfektioner.EDIT: Läste Capotes länk först efter att jag postat. Den sa ungefär samma sak som jag fast mycket bättre och utförligare. Läs den! Citera
greger Postat 24 februari 2008 Postat 24 februari 2008 jag har sett liknande symptom med vissa kejsare vid dålig vattenkvalitet Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.