Gå till innehåll

Frågor om levande sten?


Netweaver

Rekommenderade inlägg

Hej!

Har lite funderingar då jag numera ändrat om i karet hur många gånger som helst varje gång jag köpt en ny korall eller likanande kan man klyva levande sten hur som helst har för mig att jag läst att de nyttiga bakterierna sitter inne i stenen?

Tar stenen skada av att bli kluven? Vad klyver man lättast med typ en huggmejsel eller ska man köra med en vinkelslip eller nåt helt annat? Vill ju minimera tiden stenen är utanför karet.

Sen skulle jag även vilja borra hål i stenen för att kunna sätta ihop och "skulpturera" med hjälp av stavar som jag stoppar i hålen som stag, nån som har nåt tips på material ska man försöka hitta plast eller nåt annat metall är ju no no?

Det är ju ingen enkel sak direkt att få mer eller mindre slumpmässigt utvalda stenar att sitta som man själv vill ha dom hehe hoppas ni har lite tips till en nybörjare i den salta världen :snurrig:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!

Har lite funderingar då jag numera ändrat om i karet hur många gånger som helst varje gång jag köpt en ny korall eller likanande kan man klyva levande sten hur som helst har för mig att jag läst att de nyttiga bakterierna sitter inne i stenen?

Tar stenen skada av att bli kluven? Vad klyver man lättast med typ en huggmejsel eller ska man köra med en vinkelslip eller nåt helt annat? Vill ju minimera tiden stenen är utanför karet.

Sen skulle jag även vilja borra hål i stenen för att kunna sätta ihop och "skulpturera" med hjälp av stavar som jag stoppar i hålen som stag, nån som har nåt tips på material ska man försöka hitta plast eller nåt annat metall är ju no no?

Det är ju ingen enkel sak direkt att få mer eller mindre slumpmässigt utvalda stenar att sitta som man själv vill ha dom hehe hoppas ni har lite tips till en nybörjare i den salta världen :snurrig:

tanken med stenen är att den har en syrefattig kärna, där de just syrehatande bakterierna lever. Om du klyver stenen kommer syre in i kärnan o dessa bakterier förloras/försvinner. Om du vill behålla hela vitsen med levande sten bör du alltså inte klyva den.

Sen om du klyver nån enstaka spelar kanske ingen roll.

Borra...de går bra..de stör inte den syrefattiga kärnan så mkt.

Min erfarenhet är att de behövs vare sej sågas, borras, eller göras nåt speciellt med stenen. De fanns en period när man byggde upp stenen kring allsköns pvc-rör, buntband o gud vet vad...jag förstod aldrig de där...de går bygga riktigt fina inredningar med att bara stpla stenen förnuftigt. De viktiga är att hitta stenar med olika former, företrädesvis platta, o pelarliknande...då funkar de bra.

Titta gärna in på min egen akvariepresentation..de finns en hel del broar/bryggor o till o med överhäng..utan ngr som helst ingrepp.

De jag bara vill delge dej är att försök göra de så enkelt som möjligt..;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tanken med stenen är att den har en syrefattig kärna, där de just syrehatande bakterierna lever. Om du klyver stenen kommer syre in i kärnan o dessa bakterier förlorar/försvinner. Om du vill behålla hela vitsen med levande sten bör du alltså inte klyva den.

Sen nån enestaka spelar kanske ingen roll, o borra...de går bra..de stör inte den syrefattiga kärnan så mkt.

Ok, kan iofs få till det genom att borra då så skiter jag i att klyva, nåt tips på material på "stavar" man kan använda? Kan inte komma på nåt annat än stavar i metall men det borde väl finnas plast stavar man kan använda som är säkra eller?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, kan iofs få till det genom att borra då så skiter jag i att klyva, nåt tips på material på "stavar" man kan använda? Kan inte komma på nåt annat än stavar i metall men det borde väl finnas plast stavar man kan använda som är säkra eller?

oj, oj...absolut inte metall!..pvc-rör ska de va...stabila..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...