Gå till innehåll

Levande sten


per-åke

Rekommenderade inlägg

Är nu 4-5 veckor sedan jag fyllde mitt nya kar med levande sten.

Ser väldigt lite liv i stenen.

Min fråga är om stenen bryter ner de faliga ämnen som bildas i akvariet ändå , fast den ser ut att

vara död ?

Kommer stenen efter ett tag att få alla dom där hälsosamma bakterierna den skall ha, och därmed

funka ?

Jag har tillsatt nogot som heter :Clear-Flo bio-degrade for aquariums.

På plast flaskan står det att det ska vara " levande nyttobakterier " som bland annat skall

bryta ner nitrit.

Eftersom levade sten skall funka som ett reningsverk är man lite orolig.

Så kan någon hjälpa mej att reda ut detta vore det bra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nedbrytningsbakterierna finns inuti stenen och syns inte, sen kan man få med varierande mängd liv uppepå stenen, en del vaknar inte till förräns efter några veckor.

Har du smugit på karet sent på kvällen/natten med en ficklampa?

Då borde du få se något kul liv i alla fall...

Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är nu 4-5 veckor sedan jag fyllde mitt nya kar med levande sten.

Ser väldigt lite liv i stenen.

Min fråga är om stenen bryter ner de faliga ämnen som bildas i akvariet ändå , fast den ser ut att

vara död ?

Kommer stenen efter ett tag att få alla dom där hälsosamma bakterierna den skall ha, och därmed

funka ?

Jag har tillsatt nogot som heter :Clear-Flo bio-degrade for aquariums.

På plast flaskan står det att det ska vara " levande nyttobakterier " som bland annat skall

bryta ner nitrit.

Eftersom levade sten skall funka som ett reningsverk är man lite orolig.

Så kan någon hjälpa mej att reda ut detta vore det bra.

en del sten kryllar av liv redan efter ngr veckor, en del tar lite längre tid på sej. de beror mkt på i vilket skick stenen var från början. de kan variera väldigt mkt, o vi kan inte sticka under stol med att de finns bra sten o mindre bra sten.

I vilket skick din sten är i kan jag inte svara på..men de man kan säga är att den tid du beskriver brukar vara då de börjar bli ganska mkt liv på sten av god kvalite. Sämre sten tar längre tid.

kan du berätta lite om hur o var du köpt stenen. odlad? direkt från lådan? legat i butik länge?..o hur såg de karet ut som stenen låg i?..lukt?..fick du nån nitrittopp?...mkt kalkalger?..

Mvh'

Jonas

PS: beträffande bakterierna så är där nog så att om stenen inte ser så levande ut speglar de nog också bakteriförekomsten i viss mån. man ser detta tydligt, att kar som har turen o får kanonsten med massor av liv, mognar utan tvekan igång fortare.

DS

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag la ju i min sten för några dagar sen och har redan sett massor med liv - kanske hade jag tur/fått tag på ovanligt bra sten? Se min tråd i denna del av forumet.

Dock - det mesta livet är extremt litet och mycket är "kamouflerat" och mycket rör sig väldigt långsamt så man får kolla väldigt noga.

Jag rekommenderar att lysa in i akvariet med röd ficklampa när det varit helt mörkt ett par-tre timmar. Många djur verkar inte störas av rött ljus - när jag lyser med vanlig ficklampa är det alltför ofta man ser nåt i ögonvrån som hinner gömma sig innan man såg riktigt vad det var.

Tipsar om Kjell & Co här (Moderator: ta bort butiksnamnet om ni tycker det är onödig reklam) för jag var där och köpte en nyckelringsficklampa för 19 spänn. De har olika färger - säg att du vill ha en med röd diod. Den är inte jättestark men fullt duglig att ligga och spana med.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

[

quote=Mattias Malmö;225239]Jag la ju i min sten för några dagar sen och har redan sett massor med liv - kanske hade jag tur/fått tag på ovanligt bra sten? Se min tråd i denna del av forumet.

intressant..de bekräftar ju lite de jag skrev...de ÄR stor skillnad på sten o sten...viss sten är tyvärr inte värd sitt pris, viss sten är de. Jag tror stenen är en av de viktigaste faktorerna att få ett fungerande kar. Tar man en helt död sten, även om den har massor av porer etc...så blir den i princip "aldrig" så bra som en riktig levande dito....de e skillnad på att ha legat i havet i 100 år, eller ngr månader..

E de nåt man inte skall snåla på så är de stenen. de finns säkert olika uppfattningar här, men detta är min egna erfarenhet i alla fall.

Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...