Gå till innehåll

Deltec PF501 Kalkreaktor frågor


nickej54

Rekommenderade inlägg

Cirkulationspumpen skall gå hela tiden, så även flödet genom reaktorn. Du styr mängden karbonater och kalcium (samt ev övriga grejer som kommer ut) genom att sätta timer på magnetventilen till Co2:n.

Hur många timmar per dygn du behöver köra beror helt på hur mycket belastning du har i karet. Jag skulle testa att köra det 3 timmar och varje dag noga följa upp och logga hur framförallt kH:t ändrar sig. Sen får du justera tiden tills kH ligger stabilt på önskad nivå. Calciumnivån kommer reglera in sig "på köpet". Rekommenderar dig att lägga dig på ca 8 i kH till en början och se vad det ger för kalciumhalt.

Om du även gör magnesiumgranulat i reaktorn så bör du hålla koll på även den parametern.

Bäst är om du kan köra reaktorn när ljuset är tänt, detta för att undvika att pH:t i burken dippar av det sura vattnet som kommer ur reaktorn.

Det gäller även att du har konstakt dropphastighet och Co2-bubbelfrekvens när du experimenterar fram driftstiden. Ändrar du någon av dessa parametrar kommer troligen den tid du behöver köra med Co2 att ändras.

För mig är det lagom att köra med ca 1 droppe vatten per sekund och ca 1-2 bubblor Co2 per sekund.

Visar det sig att den tid du måste köra Co2 blir väldigt lång kan du öka på flödet och bubbelfrekvensen.

Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack!! Verkar vara lite småbökigt...

Jag har timer på magnetventilen till Co2:n.

Började med 4 timmar och kH ligger på 8.5. Har inte riktigt förstått varför det är kH jag skall hålla koll på(dålig på kemi). Tar gärna en liten beskrivning på detta:)

Ca ligger på 370 vilket det även gjorde för reaktorns inkoppling. (Hade enbart mixer då)

Jag förstår inte varför flödet genom reaktorn skall vara så långsamt som 1 droppe/ sekund?

Någon som kan förklara detta på ett enklet sätt?

Kör med magnesiumgranulat i utloppet till reaktorn(separat rör).

Eftersom jag kör med mixer hade jag förstått det som att man skulle köra reaktorn paralellt nattetid för att hålla ett så jämt PH som möjligt?

Tacksam för fler givande svar// NJ

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

rektorn skall du köra dagtid för att kompensera för fotosyntesen i akvariet, mixern på natten för att kompensera för uteblive fotosyntes. Dessa två kompleterar således varandra.

Anledningen till att mäta kh är helt enkelt för att det är lättare och säkrare testmetoder än ca, metoden är balanserad i sig så att de två följer varandra.

Vattnet som kommer ur reaktorn är mättat med kalcium och karbonat, med högre hastighet igenom är risken stor att det blir för mycket.

MVH

Magnus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ur reaktorn eller i karet ?

Pumpen är ansluten med fasta rör i reaktorn, vilket brukar leda till resonansljud. Det saknas även en kran som man kan strypa flödet med. Jag misstänker att det är anledningen att det fortfarande efter 2 veckor är grumligt i reaktorn?? Lite högt flöde?

Det står i manualen att det skulle bli bättre efter ett par dagar

Ca ligger på 370 konstant och KH ligger på 9,5. Hade trott att Ca skulle stigit vid de här laget??

Jag fattar inte hur man skall kunna mäta vattnet som kommer ut ur reaktorn när det ligger på maxvärden(salifert)??

Fler goda tipps är välkomna!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som det står i manualen om man mäter Kh från utgående vatten

http://www.deltecusa.us/docs/CalciumReactors.pdf

the dKH of the water coming out of the calcium reactor should be measured with a suitable test kit.

A reading of 35 to 40 dKH should be measured which will equate to a calcium level of approximately 600 mg/lt.

Kran finns ej på dessa modeller vad jag sett och sitter en aquabee 1000 på reaktorn.

Hur lång tid kör du med co2 tillförseln idag och hur många droppar i sekunden

När jag körde med min så fick jag testa det hela en månad å sedan så funkade den klockrent

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som det står i manualen om man mäter Kh från utgående vatten

Kran finns ej på dessa modeller vad jag sett och sitter en aquabee 1000 på reaktorn.

Hur lång tid kör du med co2 tillförseln idag och hur många droppar i sekunden

När jag körde med min så fick jag testa det hela en månad å sedan så funkade den klockrent

Jag har läst dessa värden men de är ju "off the chart"??!!

Går det kanske att halvera testmediat eller dyl.?

Jag kör idag 5 tim co2 med 1,5 droppar/s och 4-6 droppar/s vatten ut ur reaktorn konstant.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Pumpen är ansluten med fasta rör i reaktorn, vilket brukar leda till resonansljud. Det saknas även en kran som man kan strypa flödet med.

Nej, det saknas ingen kran. Detta är senaste generationen av reaktorn och där har man skippat kranarna och istället gör med blå filtervadd i toppen för att förhindra att kalkreaktormedia hamnar i cirkulationspumpen. Detta står även i manualen.

Jag misstänker att det är anledningen att det fortfarande efter 2 veckor är grumligt i reaktorn?? Lite högt flöde? Det står i manualen att det skulle bli bättre efter ett par dagar

Läste du också att man måste skölja det noggrannt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej, det saknas ingen kran. Detta är senaste generationen av reaktorn och där har man skippat kranarna och istället gör med blå filtervadd i toppen för att förhindra att kalkreaktormedia hamnar i cirkulationspumpen. Detta står även i manualen.

Läste du också att man måste skölja det noggrannt?

Vad har du sålt för skit åt mig?! :)

Sköljde det ordentligt, men jag förstår att det är grumligt med tanke på hastigheten på vattnet som sköljer runt mediat. Det jag menar är att det känns som det skulle behövts en kran för att sänka flödet...och samtidigt slangansluta för att få bort lite vibrationer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...