Gå till innehåll

Vilken svamp till ett nanokar?


port513

Rekommenderade inlägg

Förmodligen ingen du kan köpa. Personligen har jag inte sett några av de som brukar säljas klara sig någon längre tid... däremot brukar svamp som följt med på stenen ofta börja sprida sig efter hand. Säkert nån som har bättre råd...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 9 månader senare...

Svampar är överlag rätt svåra och en del är riktigt giftiga - så viss försiktighet är nog att rekommendera om man vill ha svamp i ett nano. Har själv en del svamp i mitt RSM och gillar dom skarpt. Jag försöker helt enkelt göda dom som kommit med stenen, vill inte riskera att köpa nåt stort som är ömtåligt/svårskött och dör och förpestar akvariet. Särskilt en rosa har börjat växa sig riktigt stor. Använder sedan en tid tillbaka Sponge Power för att göda dom.

Annars har jag en svamp jag nästan köpt (dvs fått ett par lösa småpinnar på köpet i affären) - växer inte märkbart (mer än att den växt fast i stenarna där jag satt pinnarna) men ser fräsch och fin ut och växer antagligen men så långsamt att jag inte märker det. Jag kommer tyvärr inte ihåg vad den heter nu, men den är blå och känd för att vara mer lätt att få att trivas än många andra.

Även några gula och svarta svampar har börjat ploppa upp och växa till sig sen jag började med sponge power.

Jag skulle tro att det bästa är att se om man kan hitta LS-bitar med lite olika svampar på och hoppas på det bästa, gärna i kombination med tillsatt föda - jag känner bara till Sponge Power som riktar sig specifikt mot svamp men det finns kanske andra preparat. Man ska också tänka på att daglig dosering kanske höjer näringsvärdena lite, så det är möjligt att man begränsas vad gäller andra invånare med krav på riktigt näringsfattigt vatten.

För tillfället är jag lite i experimentstadiet med mina svampar, men en förhoppning är att jag på sikt ska lyckas få några att ta sig ordentligt så jag kan börja fragga dom. Den rosa ligger bra till - men jag är så nervös och rädd att skada den för mycket genom att skära i den. Du bor ju nära mig, så nån gång i framtiden är det inte omöjligt att du kan få ta del av frukterna av mina (eventuellt) lyckade fraggningsförsök...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...