Marineman Postat 12 mars 2008 Dela Postat 12 mars 2008 Jag köpte en korankejsare i Torsdags.I början så verkade den trivas,men nu gömmer den sig bara bland stenarna och kommer fram allt mer sällan.Kan även nämna att jag har 2 clowner och en sandvändare i karet och de verkar inte jaga honom.Vad beror hans skygga beteende på? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
sedde Postat 12 mars 2008 Dela Postat 12 mars 2008 Jag har två st och den ena är också mycket inne i revet och lite skyggare men jag har för mig att en del kejsare är sådana, kommer den ut när du matar den? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Marineman Postat 12 mars 2008 Författare Dela Postat 12 mars 2008 Ibland... Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
saltbjörkan Postat 13 mars 2008 Dela Postat 13 mars 2008 Många fiskar är mycket skygga i början ge han en chans att ettablera sej så tror jag han komma fram mer och mer!tålamod Niklas ps , När får jag komma hem på en kopp kaffe och kolla på ditt kar igen? hehe Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Laggeman Postat 13 mars 2008 Dela Postat 13 mars 2008 Jag har två st och den ena är också mycket inne i revet och lite skyggare men jag har för mig att en del kejsare är sådana, kommer den ut när du matar den?Hur går de ihop nu efter en tid?Har det varit några slagsmål dem emellan? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Marineman Postat 13 mars 2008 Författare Dela Postat 13 mars 2008 Inga slagsmål vad jag har sett!De andra verkar inte bry sig om honom.De första 2 dagarna simmade han runt hela tiden,nu kommer han inte ens fram vid matdax! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
sedde Postat 13 mars 2008 Dela Postat 13 mars 2008 Hur går de ihop nu efter en tid?Har det varit några slagsmål dem emellan?Har varit hur lugnt som helst, verkar som om min första koran börjat att färga om lite mer, han har stått stilla ett tag men nu verkar det hända, även imperatorn verkar ändra lite så det var nog bra med ett tillskott.Mvh Sverker Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Sunny Postat 14 mars 2008 Dela Postat 14 mars 2008 Niclas.. har det skett några förändringar eller har du varit och pillat något i karet sedan du skaffat honom ? Kör du UV eller liknande ? Såg att du hade 200 liters kar.. har upplevt att kejsare blir lättare stressade i mindre kar,tror inte att det inte är något att oroa dig över.. den är nog bara lite blyg.. så länge du inte ser några tecken på svaghet eller sjukdom hade jag bara låtit allt va, så tror jag allt faller på sin plats.Mvh,Sunny Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Marineman Postat 14 mars 2008 Författare Dela Postat 14 mars 2008 Kom precis hem från jobbet,då var han död.Lite trist,det var en jättefin fisk.Jag har inte rört något i karet sedan han kom i,han verkade trivas de första 2 dygnen,sedan blev han mer och mer tillbakadragen,noterade även igår att han bleknade snabbt!Jag ger mig inte,för försöka förhandla mig fram ett bra pris på en ny,de är ju så himla granna! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
havre Postat 14 mars 2008 Dela Postat 14 mars 2008 Kanske skall försöka hitta orsaken istället innan du rusar vidare? Som tex storleken på karet för en så stor fisk. Fast det kanske står fel i signaturen? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Marineman Postat 14 mars 2008 Författare Dela Postat 14 mars 2008 Killen på Fiske och Fiskar i Malmö sa att det inte var något problem med min akvariestorlek. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
crille Postat 14 mars 2008 Dela Postat 14 mars 2008 det funkar om det är en juvenil, men dom växer på rätt bra Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
per.w Postat 14 mars 2008 Dela Postat 14 mars 2008 Det kan ju faktiskt ha stressats till döds av transport, ny miljö, fångstmetod om den inte odlats! Men vet ju aldrig om de cyanidfångats eller inte! Bara en tanke! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
havre Postat 14 mars 2008 Dela Postat 14 mars 2008 Det kan ju faktiskt ha stressats till döds av transport, ny miljö, fångstmetod om den inte odlats! Men vet ju aldrig om de cyanidfångats eller inte! Bara en tanke!Precis - analyserar man, så vet man. Cyanidfångst krävs det väl obduktion för, inte så lätt för oss lekmän . Du kan ju fråga hur länge den gått hos handlarn och eventuell karantän. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Marineman Postat 14 mars 2008 Författare Dela Postat 14 mars 2008 Den hade gått i en vecka hos handlaren,som hävdar att fisken har gått i karantän i England innan den kom till Malmö. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
crille Postat 14 mars 2008 Dela Postat 14 mars 2008 tror dom tagit den från TMC! och då är cyanid eller felaktig transport uteslutet, men kejsare är inga lätta fiskar. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
sedde Postat 14 mars 2008 Dela Postat 14 mars 2008 Trisst att höra men som dom andra skriver förhasta dig inte utan kolla upp mer om den innan du skaffar en ny för du ångrar dig inte när du har en välmående som simmar runt i karet. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Marineman Postat 14 mars 2008 Författare Dela Postat 14 mars 2008 Helt rätt!Därför skriver jag här för att höra vad jag har gjort för fel.Jag vill inte handla hem en massa fiskar för att skicka dem i döden.Jag menade inte att skaffa en ny fort som fasen utan att försöka göra det bättre nästa gång. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Sunny Postat 14 mars 2008 Dela Postat 14 mars 2008 Niclas.. jag hade själv en likvärdig erfarenhet i början,köpte på mig en jätte fin lite Navarcus från hawaii.. tänkte att det skulle gå bra då de ska va bra på fiska.Karet mitt var 170 liters min navarchus dog efter en kort tid... trotts 20w uv o allt... ibland går det snett.. så e det helt enkelt men.. jag tror att det vore lättare för dig att ta hand om kejsare i ett större kar.. för de är faktiskt lite svåra fiskar.Du kan prova me fler men de e lite gambling.. i 200 liter finns det mindre imyta mindre yta för gömmställen och mindre platser där dett kan växa svamp och annat gott som den kan tugga me jämna mellanrum.Dvärgkejsare kanske ? Mvh,Sunny Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.