Gå till innehåll

Musslor och kirurger


Freddi

Rekommenderade inlägg

Jag införskaffade mig en mussla i Lördags och allt verkade frid och fröjd så även igår.

Men nu idag när jag kom hem från jobbet så såg jag musslan var ihopdragen.

Satte mig ner och studerade varför det var så och fick se att varje gång den började öppna upp sig så var kirurgerna på gång och skulle på och picka eller vad de nu gör,de gör så även när den är stängd.

Nu undrar jag om detta beteende är normalt hos kirurger eller det är något som går över inom nån dag, för jag tror inte musslan gillar det precis.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror nog jag har hittat orsaken till att musslan drog ihop sig.

Jag hade för mig att jag läst om nått sådant här problem nånstan och började kolla igenom en Jätte bra bok, naturligtvis är det "Daniel Knops bok" där han beskriver att musslan blir lätt stressad vid intruducering i nytt akvarium och utsöndrar då ett sort slemsekret som bla. några fiskar som Zebrasoma Flavescensen tycker tydligen om.

Detta beteende att fisken betar/pickar på den gör att den inte öppnar sig och blir ännu mer stressad. Och då är man inne i en ond cirkel som kan skada musslan allvarligt på bara några dagar.

För att förhindra detta skall man försöka avskäma musslan eller ta bort fisken från karet.

Jag valde att försöka skilja av musslan med hjälp av en nät plast korg (se bild).

Korgen kan tex. inhandlas i valig affär som har physalis,den passade över min mussla som är ca 8-9 cm stor.

post-2936-14468915246371_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jodå den tar sig, efter 6 dagar i sin bur så har den brett ut sig fint och verkar trivas.

Dock så gjorde jag en test igår att ta bort den lilla buren och se om kirurgerna hade lugnat sig.

Tyvärr så gick mina gula kirurger nästan direkt fram och började ta alger på skalet på musslan vilket gjorde att den började dra ihop sig igen.

Men värst var min "Ctenochaetus strigosus" som började noppa på manteln på musslan och då drog den ihop sig helt.:censur:

så det var bara att sätta tillbaka buren igen, och nu trivs musslan igen !!:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...