Gå till innehåll

Draksäkra arter?


Blodapelsin

Rekommenderade inlägg

Sitter och försöker läsa in mig lite mer på saltvattenskar och planerar lite lätt på mitt första akvarium som ska startas så småningom. Jag har alltid älskat drakfiskar så det är viktigaste för mig att ha en, har inte planerat på att ha några andra fiskar om det inte är absolut nödvändigt pga nån för mig okänd andledning :P

Siktar på en Dendrochirus Zebra (en volitans är lite stor). Som jag förstått det så försöker de äta i princip allt de tror får plats munnen (vilket är en av anledningarna till att jag inte vill ha annan fisk), samt skitar ner en del.

Så för att underlätta skötseln av akvariet eftersom det är mitt första så vill jag trycka in så mycket lägre djur som möjligt som gör nytta. Men som sagt så vill man ju inte köpa en massa djur som är borta nästa dag, eller skadar draken för den delen.

Lite idéer på djur skulle uppskattas väldigt mycket =)

(och påpeka gärna om det finns andra fel i min akvarieplan :P)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror inte det tar så lång tid innan du tröttnar på ett kar med bara en drake, det händer inte precis så mycket (även om drakar är coola).... Det finns ju många firrar som funkar med drakar, de mindre arterna går säkert att hålla med clowner.

Lägre djur är väl mest räkor du bör vara lite försiktig med, ormstjärnor, eremiter, snäckor o dyl ska väl inte vara några problem

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

när jag hade mina drakar så fungerade det även med mindre fiskar o eldräkor. eremiter o snäckor har jag aldrig sett eller hört att drakar kan/vill ta. hade 2st stora volitans o en radiata.

Jag har inte samma erfarenhet som nilson.

Mina tog allt som kom i deras väg av fisk & räkor.

Har däremot samma erfarenhet som Mattias, jag tröttnade rätt så fort, vilket inte betyder att du eller nån annan gör det.

Det är vackra djur så go for it.

Finns massor av info här på guiden om problematik mm, kolla det ordentligt innan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

kanske inte att rekomendera detta men jag hade 2st percula clowner ihop med mina volitans o det gick skit bra tills drakarna va mellan 32-35cm. sen började dom jaga de stackars clownerna på nätterna. köpte mina drakar då dom va ca 8-10cm o dom växer fort.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag hade min volitans med både cromis och anthias "stavning", Även räkor m.m, De ända den tog var två cromisar första veckan, sen slutade den. Så jag hade inga problem.

Men skulle jag sätta upp ett drak kar nu skulle jag inte ha några små fiskar. För risken är stor att man blir av med dom.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tänk bara på att volitans växer som fan. gäller även andra drakar.

Japp, men det blir nog en dvärg drake (D.zebra) enligt SGs-drakguide eller vad man nu ska kalla det så kräver de ett kar på minst 120L. Mitt kommer troligtvis ligga på 150-200L så det ska nog lösa sig =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...