Gå till innehåll

Polyurethan eller vanliga trälim ?


oveb

Rekommenderade inlägg

Jag håller på att planera en "huv" till mitt Percula 120. Jag vill ha minimalt "läckage" av ljus och tänkte därför bygga en huv till 3 färdiga dubbelramper med måsvingereflektorer.

Huven tänkte jag bygga av dubbla lager 7millimeters plywoodskivor. Det ena lagret skall hamna innanför falsen på akvariet och den andra på kanten är det tänkt.

Frågan är, skall jag limma ihop dem med polyurethanlim eller duger det med vanliga trälim ?? Polylimmet ger ju massa efterarbete eftersom det skummar en del men lär ju tåla vatten/stänk betydligt bättre !

Huven skall målas svart så kanske spelar det ingen roll ??

.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du skall inte skurva alls? Du skall ha en distans vilken är delen som vilar på akvariekanten?

Det finns så många varianter av lim idag. Vet det skall finnas ett par olika som skall tåla kontakt med vatten, men om de funkar med plywood vet jag ej, tror de är mer tänkta för PVC m.m. Annars finns ju trotjänaren PL400 eller dess storebror PL600. Dessa är dock giftiga, men det borde inte spela någon roll eftersom de inte ska ned i vattnet? Finns som sagt massor, är bara att åka och botanisera så hittar du säkert ett som låter bra.

Mvh Thomas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Köp en marinplaywood limma ihop dessa så blir den både vattentät å snygg med en gång.

Tror att limmet ej spelar nån roll de sitter ju ihop å så sätt ej nån kontakt med vatten.

Glöm ej att sätta in en tyst fläkt så du får både vent och lite kyleffekt

Gör nu ej misstaget som många att de bygger en större huv än karet är högt Ser bara klumpigt ut.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Köp en marinplaywood limma ihop dessa så blir den både vattentät å snygg med en gång.

Tror att limmet ej spelar nån roll de sitter ju ihop å så sätt ej nån kontakt med vatten.

Glöm ej att sätta in en tyst fläkt så du får både vent och lite kyleffekt

Gör nu ej misstaget som många att de bygger en större huv än karet är högt Ser bara klumpigt ut.

Marineplywood låter ju bra, skall kolla upp det. Vad är det för skillnad tro ?? Mer lim emellan lagren ?

Huven blir låg så det är nog ingen fara, under 10 cm är målet. Fasad framsida ger lägre intryck hoppas jag.

Vad gäller fläktar så har jag kört Zalmanfläktar i snart 2 år men denna gång blir det nog Papst. Zalman verkar ha snöat in på "fräna" fläktar med dioder istället för kvalité :(

.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Marineplywood låter ju bra, skall kolla upp det. Vad är det för skillnad tro ?? Mer lim emellan lagren ?

Huven blir låg så det är nog ingen fara, under 10 cm är målet. Fasad framsida ger lägre intryck hoppas jag.

Vad gäller fläktar så har jag kört Zalmanfläktar i snart 2 år men denna gång blir det nog Papst. Zalman verkar ha snöat in på "fräna" fläktar med dioder istället för kvalité :(

.

marinply, är en speciel sort även kallat formply, den har< en behanling så att den inte suger åt sig vatten , den är avsevärt mycket dyrar , men dom mängdar du behövar , spelar ingen rol. kolla på byggvaruhuset

mvh janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...