Gå till innehåll

Luftbubblor i siliconet...vad göra? :(


Datate

Rekommenderade inlägg

Har nu fyllt karet med vatten och sand...håller på att starta upp belysningen och tänkte flytta över koraller och djur innom ett par veckor.

Tyvärr har jag lagt märke till ett antal luftbubblor i den främre nedre silikonfogen. Är t.om rädd att det blivit fler sedan vi fyllde karet.

Vad ska man göra? Vågar man låta det vara som det är, eller ska man orka skära ner det och låta någon silikona om det? Det känns som ett i det närmaste överdådigt jobb, + att jag inte kan det själv. Jobbet måste lejas bort och gissningsvis måste karet flyttas. Förvisso kanske djur och koraller kunde gå i sumpen som är en "kub" med måtten 61x51x60=187L. Efter massdöden som flytten innebar, så har vi bara en liten Naso liniteaus, 3 clowner, en chromis och en demsell kvar samt en del koraller.

När vi köpte karet angav säljaren att det var ca 2 år gammalt. Sen har det stått ca 4 månader torrt i vårt garage som varit åtminstonde frostfritt.

Har blundat för detta sen vi bar in karet...men vet inte om jag vågar blunda länge. 750L på vårt nylagda laminatgolv låter inte kul... Om framsidans fog ser ut såhär...hur ser då inte de andra ut typ...

Faan vad det känns illa... Allt ser bra ut...utom de där förbaskade luftbubblaron :(

Tog lite bilder nu. När jag ser bilderna blir jag än mer orolig...

post-1765-14468915271287_thumb.jpg

post-1765-1446891527174_thumb.jpg

post-1765-14468915272032_thumb.jpg

post-1765-14468915272236_thumb.jpg

post-1765-14468915272447_thumb.jpg

post-1765-14468915272664_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag gissar på att det är Majornas glas som har tillverkat detta karet. Han lägger nämligen den inre fogen efter att karet är tort. Mitt nya akvarium ser prcis likadant ut. Ser riktigt dåligt ut men jag orkade inte bry mig om detta.

MVH Richard

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tycker inte att det där är nått att oroa sig för det är ju bara mellan fogarna så att säga anläggningsytan mellan glasen är ju helt korekt.

Att du ser mer bubblor nu är för att du fått tryck på fogarna å dom då kryper mot glaset dom kommer inte längre än så

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tycker inte att det där är nått att oroa sig för det är ju bara mellan fogarna så att säga anläggningsytan mellan glasen är ju helt korekt.

Att du ser mer bubblor nu är för att du fått tryck på fogarna å dom då kryper mot glaset dom kommer inte längre än så

Jag kanske missförstod dig nu, men bubblorna är alltså mellan glasskivorna, inte under den "invändiga" fogen. Den är alltså i silikonet som sitter mellan skivorna....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jörgen! Om du ser detta...var det lika mycket bubblor medans du hade karet hemma hos dig, eller är det något som måste ha tillkommit efter att det lämnade ditt hem?

Har aldrig tänkt på det ens. Tror inte det påverkar hållfastheten alls. Karet är troligen tillverkat i Tjeckien.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...