Gå till innehåll

Nitrat, kol och fosfat


Arcticreef

Rekommenderade inlägg

Har tillfört en knivsudd nitrat till mitt "kontorsnano" sedan ca 24 timmar och jag har observerat något mycket intressant. Min millepora ("fire coral") har synbart växt under den tid jag varit på jobbet idag(!!!). Har aldrig tidigare observerat något liknande. Jag undrar om jag inte har haft för lite nitrat tidigare? Använder Saliferts nitratkit. Har legat runt 2 ppm tidigare. Men efter att ha läst Lasses inlägg där han ställer sig frågande till dessa kits tillförlitlighet börjar jag undra om jag verkligen har uppmätt korrekt värden. Dessutom, på detta sätt mäter man ju bara de "statiska" nitratvärdena. Vad som rimligtvis är intressant är de "dynamiska", dvs hur mycket nitrat som passerar vattnet per dag. Om konsumtionen är hög kan den totala mängd nitrat som passerar genom vattnet varje dag var jättehög, trots ett lågt statiskt värde. Funderar på att till min nya burk tillsätta en daglig "vodanitratgrogg" kryddad med lite fosfat (föv kostar en flarra vodka härnere ca 35 spänn på "ICA" och nitrat löser sig utmärkt i vodkan).

Planerar att ha ett chaetomorpha refgium till nya burken så jag räknar med att ev överskott tar algerna hand om.

Vad tror ni?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett sånt elände till "korall" har jag åxå :)

Blir topparna vitare då ??

.

Yup. Och fler blir det.

Jag tycker att den är läcker och dessutom bränner jag mig inte på den. En vek akvariehandlare jag känner regerar mycket starkt på att vidröra den men det verkar vara högst individuellt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...