Gå till innehåll

Tokskummande skummare


Datate

Rekommenderade inlägg

Vi har sedan någon vecka kört med våran "nya" skummare, en Deltec AP-701. För några dagar sedan ringde Linda till mig på jobbet och sa att skummaren fått tokspel och den idiotskummare mestadels vatten.

Idag hände samma sak. Öppnade sumpskåpet och fick se en skummare som bara flödade över i mängder. Knappt nått synligt skit utan mestadels vatten. Detta trots att skummaren (så vitt jag förstår) är inställd på lugnaste skummning.

Karet är under inkörning och stenen (vår begagnade från gamla karet) har legat i någon vecka. Fram tills för någon timme sedan fanns däri bara några få snäckor.

Vad kan detta bero på, och hur rättar man till problemet?

Gurra och Magnus...ni som kört den hos er kanske har några tips?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hmm....nivån har gått lite upp och ner någon cm eller två under dagarna då skummaren skummat upp en massa vatten och returen lite riktigt levererat konstant.

Vi har stängt ventilen som släpper ut vatten ur skummaren så öppen det går. Det var den enda form av inställning förra ägaren använde. Skummaren skall ha 1000L/H och den matas med en 1200L/H ehaim.pump. Med motstånd osv borde det bli ca 1000LH/.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Va, kl 13 istället för kl 14?

Jag gissar att du menar luftventilen? När jag köpte den satt det ingen luftventil på den. Förra ägaren hade plockat bort den för att inte minska luftflödet om jag förstod det rätt. Han ställde bara vattennivån med ventilen som styr hur mycket vatten skummaren skall släppa ut. Körde alltså maximal skummning men reglerade bara vattengenomflödet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...