Datate Postat 28 mars 2008 Dela Postat 28 mars 2008 Vi har sedan någon vecka kört med våran "nya" skummare, en Deltec AP-701. För några dagar sedan ringde Linda till mig på jobbet och sa att skummaren fått tokspel och den idiotskummare mestadels vatten.Idag hände samma sak. Öppnade sumpskåpet och fick se en skummare som bara flödade över i mängder. Knappt nått synligt skit utan mestadels vatten. Detta trots att skummaren (så vitt jag förstår) är inställd på lugnaste skummning.Karet är under inkörning och stenen (vår begagnade från gamla karet) har legat i någon vecka. Fram tills för någon timme sedan fanns däri bara några få snäckor.Vad kan detta bero på, och hur rättar man till problemet?Gurra och Magnus...ni som kört den hos er kanske har några tips? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
acuario Postat 28 mars 2008 Dela Postat 28 mars 2008 Är nivån i sumpen konstant? Ni kanske har ställt in för hög vattenpelare i skummaren också. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Datate Postat 28 mars 2008 Författare Dela Postat 28 mars 2008 Hmm....nivån har gått lite upp och ner någon cm eller två under dagarna då skummaren skummat upp en massa vatten och returen lite riktigt levererat konstant.Vi har stängt ventilen som släpper ut vatten ur skummaren så öppen det går. Det var den enda form av inställning förra ägaren använde. Skummaren skall ha 1000L/H och den matas med en 1200L/H ehaim.pump. Med motstånd osv borde det bli ca 1000LH/. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Halogen Postat 28 mars 2008 Dela Postat 28 mars 2008 Jag har ingen erfarenhet av denna skummare men prova att strypa lite på luftkranen alternativt sänka nivån i skummaren men då måste du strypa tillflödet på något sätt./PP Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
greger Postat 29 mars 2008 Dela Postat 29 mars 2008 Har tillsatt något preparat som påverkar vattnets ytspänning? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Datate Postat 29 mars 2008 Författare Dela Postat 29 mars 2008 Hmm...nej...det enda vi tillsätter ännu är uppstartsbakterier, ClearFlo. Annars tror jag inget onormalt bör ha kommit i karet. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
greger Postat 29 mars 2008 Dela Postat 29 mars 2008 Skulle tro att Clear-flo är anledningen Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Guest Gunnar Postat 29 mars 2008 Dela Postat 29 mars 2008 Inte kl.14, utan klockan 13, har liknande skummare! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Datate Postat 29 mars 2008 Författare Dela Postat 29 mars 2008 Va, kl 13 istället för kl 14?Jag gissar att du menar luftventilen? När jag köpte den satt det ingen luftventil på den. Förra ägaren hade plockat bort den för att inte minska luftflödet om jag förstod det rätt. Han ställde bara vattennivån med ventilen som styr hur mycket vatten skummaren skall släppa ut. Körde alltså maximal skummning men reglerade bara vattengenomflödet. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Magnus Postat 31 mars 2008 Dela Postat 31 mars 2008 Bakterierna (något man tillsätter) eller också fett på händerna brukar vara anledningen när det blir så där! Eller filtervadd. Eller tillsättning av omegafettsyror.Töm koppen och se om den fungerar som vanligt igen! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.