Gå till innehåll

Amplexidiscus fenestrafe, elefantöra äter fisk?


Lucas_no1

Rekommenderade inlägg

Jag läste nyss en länk i en annan färsk tråd här på sg om skivanemoner och blev lite orolig.

Så här lyder texten.

The Elephant Ear is probably one of the most unusual corals available. They are like the Venus Flytrap plant in animal form. Looking like an anemone, they attract small fish, especially small anemone fish but other fish as well, to take refuge in their oral disk. The disk doesn't sting them like most anemones would but it slowly closes on the fish until it cannot escape. Then the mouth opens and consumes the fish. It is suspected that the anemone secretes a drug which tranquilizes the fish and keeps it from trying to escape.

Jag köpte för några veckor sedan ett sk elefantöra till mitt mjukkorallakvarium där jag har två clowner som blivit förälskade i denna skivannemon.

De pendlar mellan en sacropyton och elfefantörat där de gillar att gosa.

Jag gjorde en sökning på nätet men hitta inte mycket så påläst kan jag ju inte säga att jag var när jag köpte den men jag trodde inte den skulle kunna vara farlig för fiskarna.

Är det någon som vet något om den och om jag ska vara orolig för mina clowner och plocka ur skivanemonen?

Mvh Lucas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...