Gå till innehåll

Pest eller bra?


Netweaver

Rekommenderade inlägg

Hej Allihop!

Har sett ett gäng såna här i mitt kar (se bifogad bild) förmodar att det inte är nåt som e bra då dom verkar föröka sig. Nån som vet vad det är? Dom ser lite mer gula ut än på fotot alltså gula,svarta och vita skal har dom.

post-3013-14468915291338_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Heliacus sp.

Jag har några stycken sådana i mitt kar fast att jag sett och vet att de äter knappar. Jag skulle klassa dom som pest. Men har man en massa knappar i sitt kar man vill bli av med så är de en gudagåva, märklig hobby det här eller hur...

There is a very strong chance that this is a Heliacus sp. snail (Order: Mesogastropoda, Family: Architectonicidae). They are a hitchhiker commonly found on colonies of zoanthid polyps. A distinguishing characteristic of this snail is that the "door" (operculum) that covers the animal when it retracts into its shell is cone shaped (as seen on the picture page). This snail is a nocturnal predator of zoanthid polyps and should be removed. When removing this snail, be sure to check for smaller ones nestled in between the polyps.

medium

medium

http://www.reefs.org/hhfaq/snails/faq_heliacus.jpg/view?searchterm=hitchhiker

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar för svaret misstänke den var dålig och har nu förklaringen till varför det tunnats ut bland knapparna. Har tagit bort de jag hittat men har sett att dom lagt ägg så jag ska försöka avlägsna dessa också sen har jag sett en hel del mycket små förmodar att de kommer ta död på alla knappar så småningom.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 månader senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...