zacha Postat 17 augusti 2004 Postat 17 augusti 2004 Finns det ngn som har hört talas om S-15 rapporten,där dom testar olika saltblandningar????kolla in: WWW.aquacraft.neteller är det bara en påhittad försäljningsbluff M.V.H. Zacha Citera
greger Postat 17 augusti 2004 Postat 17 augusti 2004 jodå,den existerar,jag vet att den fanns på advanced aquarist(reefcentral.com) tror att det var i nån backissue av Dr Ron Shimeks spalt jag såg den . Citera
zacha Postat 17 augusti 2004 Författare Postat 17 augusti 2004 Det skulle vara intresant om någon kunde hitta den eller någon annan oberoende artikel ock lägga den som länk(ni som kan datorer).Jag mailede aquacraft ock frågade var jag finna s-15 reporten då hänvisade dom till sin hemsida moment 22,vad jag förstår så är dom en firma som råkar sälja dom tre bästa saltsorterna enligt testet.Akvarieutstyr har börjat att sälja en av deras saltsort(aquacraft) för vad jag tycker ett rimligt pris,ock om man skall lita på testet ett bra salt men allt låter nästan för bra föratt vara sant , är det någon som kan hitta något som är skrivet om denna S-15 report som är oberoende från aquacraft så vore det trevligt. Citera
Niclas Postat 17 augusti 2004 Postat 17 augusti 2004 Ja det är inte lätt att hitta rapporten på deras sida, det närmaste jag kom var en poänglista på olika salter.Länk till den (blå ruta uppe till höger) http://www.aquacraft.net/s9910.html Citera
Guest Andreas Lange Postat 18 augusti 2004 Postat 18 augusti 2004 Kommentarer till respektive saltsort hittar man i högerspalten på http://www.aquacraft.net/issue3.html.En av de sämst strukturerade sidorna jag har sett på väldigt länge... Citera
Dykaren Postat 18 augusti 2004 Postat 18 augusti 2004 Känns inte särskilt trovärdigt när alla andras produkter är skit och deras egna är fantastiska.Känns lite som det schampo't som var framtaget av Vitamin-institutet i Schweiz.... som visade sig vara helt påhittat. Citera
Guest Andreas Lange Postat 18 augusti 2004 Postat 18 augusti 2004 Äntligen hittade jag en objektiv recension av S-15. http://www.calgaryaquariumsociety.com/Articles/Web_Site_Revi ew_Marine_Aquarist.htmlI korthet så kommer den fram till att testet nog är rätt vettigt, men presentationen av det är viktat (vad som skrivs i rött tex) för att framhäva deras egna produkter.Om jag förstod saken så är dock S-15 daterat -93. Inte omöjligt att det hänt saker sedan dess. Lite nya produkter finns i alla fall. Citera
elNico Postat 18 augusti 2004 Postat 18 augusti 2004 VA?????-Är Vitamin-institutet i Schweiz verkligen påhittat?Jag har ju sett på TV3 att det finns!Jag undrar om det blir nån klarhet i det här? Citera
greger Postat 19 augusti 2004 Postat 19 augusti 2004 S-15 handlade från början om labbförsök att föda upp sjöborre-larver i syntetisks saltblandning och mäta överlevnadsgraden.Dessa prover jämfördes mot refensprover på havsvatten.Så man kan jämföra halterna av spårämnen,mineraler osv mot havsvatten i tabellform.alla saltmärken är ju naturligtvis inte med,crystalsea marine bioassay blabla var väl den som placerade sig bäst i detta försök tätt följt av några andra.anmärkningsvärt var att det fanns "kända" märken som sög ordentligt. Citera
Guest Andreas Lange Postat 19 augusti 2004 Postat 19 augusti 2004 Nja, det där lät som en sammanblandning av Dr. Shimeks artikel och S-15, de är inte samma sak. Citera
greger Postat 20 augusti 2004 Postat 20 augusti 2004 Jo,du har rätt Andreas,det var nog Shimek som födde upp sjöborrar i olika saltblandningar.Det var ju länge sedan som jag läste dessa .Hursomhelst så föreföll ju S-15 vara väl underbyggd och opartisk. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.